NUFFNANG

Saturday 1 March 2014

Perkara perlu tahu sebelum ubah suai kediaman

Teks : khairunnisa hamzahara

berikut adalah soalan interview dari wartawan dan jawapan saya :



1) Apakah langkah yang perlu diambil oleh pemilik, jika mereka bercadang untuk mengubah suai rumah?

sekiranya pemilik ingin mengubah suai rumah, pemilik perlu tahu dan mengambil langkah beberapa perkara seperti berikut:

Pertama:  siasat dan mengambil tahu terlebih dahulu sama ada pemilikan (unit rumah) tersebut boleh di ubah suai atau tidak. Ini kerana lain daerah, lain syarat nya yang dikenakan oleh pihak majlis tempatan. Rujuk kepada majlis perbandaran dan juga pihak pengurusan kediaman (untuk kediaman jenis berpagar dan bertingkat)
Syarat-syarat ini diwujudkan biasanya untuk memastikan keselamatan dan hak orang lain di sekeliling rumah kita. Misalnya bagi rumah di bahagian tepi, tidak boleh di tambah sehingga ke sempadan tanah kerana ia membahayakan keselamatan orang lain dan juga tuan rumah. Bayangkan situasi di mana boleh berlakunya kemalangan sebuah kenderaan di mana ia terbabas dan melanggar kediaman anda yang ditambah sehingga ke tepi jalan raya untuk kegunaan ramai.

Kedua: rancang dengan teliti tentang ruang yang ingin diubahsuai agar tidak menyusahkan dikemudian hari seperti terpaksa memecahkan semula atau menutup kembali ruang atau bukaan yang telah dibuat. Ia bukan sahaja memakan masa, malah memakan kos dan menyebabkan pembaziran serta kerugian.

Ketiga: dapatkan khidmat nasihat daripada mereka yang bertauliah (professional) agar hak-hak pemilik terjamin dan mendapat kualiti dalam pembinaan yang terhasil. Ia juga bagi mengelakkan berlakunya kemalangan dan bahaya di kemudian hari akibat pembinaan yang dibuat tidak mengikut undang-undang atau cara yang betul. Misalnya berlaku runtuhan lantai pada ruang tambahan dan mengakibatkan penghuni terkena runtuhan tersebut. Elakkan malang sebelum ia berlaku.

Keempat:rancang kewangan sebaiknya agar tidak membebankan. boleh juga lakukan ubahsuai sedikit demi sedikit. asalkan tidak membebankan. bertahan dahulu dengan ruang yang ada jika kita tidak mempunyai modal. sebaiknya elakkan pinjaman bank.




2) Selalunya, berapakah kos untuk mengubah suai rumah? (anggaran caj yang selalu dikenakan)

Kos ubah suai rumah ini sebenarnya bergantung 3 perkara asas seperti berikut:

a) bahan yang digunakan
Bergantung kepada pemilihan bahan, bahan yang digunakan ada bahan yang berharga murah, sederhana dan juga mahal serta ada di kategori mewah. Terpulang kepada pemilik inginkan bahan yang bagaimana. Misalnya dari segi penggunaan lantai jubin. Ada yang hanya mampu simenkan sahaja lantai tersebut. Ada yang boleh belanja sedikit wang untuk pasangkan lantai jubin yang biasa. Namun ada juga yang inginkan lantai jubin yang selesa, menarik dan cantik. Jadi ia memakan kos yang agak tinggi. Selain itu, ada juga pemilik yang tidak mahu menggunakan lantai jubin malah mahu menggunakan lantai kayu yang agak mahal dan tahan lama. Kesimpulannya, bahan binaan dan bahan kemasan banyak memainkan peranan dalam menentukan kos pembinaan.

b) rekabentuk yang dipilih
Setiap rekabentuk mempunyai nilainya yang tersendiri. Jika hanya menambah lantai ,dinding dan bumbung mungkin satu ruang boleh mendapatkan harga standard. Namun jika inginkan ruang yang agak unik seperti mempunyai bukaan pada ruang tertentu, dinding berlubang hiasan, lantai bertingkat, dan sebagainya yang agak unik dan pelik mengikut kehendak pemilik, kos ubahsuai akan meningkat mengikut tahap kesukarannya.
Kini sudah ada ramai perekabentuk kediaman. Adalah penting untuk mendapatkan khidmat modeler iaitu mereka menaikkan kediaman secara membuat model fizikal atau model 3d alam maya yang boleh dilihat pada screen atau di cetak pada kertas. Ia bagi memastikan pemilik mendapat kepuasan rekabentuk selain melihat secara 2 dimensi. Kebiasaannya ini di sediakan sekali oleh arkitek atau mereka yang berada di arena rekabentuk ini.

c) perkhidmatan yang dilantik

Ramai orang yang suka untuk mengupah tukang yang dikenali di kawasan masing-masing. Pelan ubahsuai kemungkinan di buat oleh pemilik sendiri atau pun oleh tukang tersebut. Tukang sebenarnya boleh melakukan kerja yang sudah biasa dibuat olehnya. Idea juga terbatas.

Sekiranya melantik mereka yang pakar dalam soal rekabentuk dan bahan, pemilik boleh mendapatkan hasil kerja yang dikehendaki malah kemungkinan ia menjadi jauh lebih baik. Walaupun upah melantik mereka yang bertauliah agak tinggi berbanding upah, namun itulah kos mereka memerah idea dan membuat sedikit kajian khas untuk kediaman pemilik tersebut. Ia ibarat tidak ada sesiapa mempunyai kediaman seperti itu melainkan pemilik tersebut sahaja. Lain kediaman lain ciri-ciri dan rekabentuknya. Ia mengikut peribadi dan aktiviti pemilik sekeluarga.

Namun saya ingin nasihatkan tentang beberapa perkara untuk persedian kos ubah suai rumah selain daripada kos bahan, kos upah dan kos rekabentuk.

Perlu ambil kira kos tersembunyi. Kos tersembunyi ini boleh berlaku jika tidak ada rancangan yang teliti atau tidak melantik mereka yang bertauliah. Ia adalah seperti :

a) kos upah tukang untuk memecahkan dinding dan lantai (hacking) bagi pemasangan pendawaian elektrik bagi point elektrik, lampu dan kipas baru

b) kos upah tukang untuk memecahkan dinding dan lantai (hacking) bagi pemasangan sistem perpaipan baru bagi sinki dan tandas baru

dan pelbagai kos lain lagi. Perkara sebegini boleh dielakkan jika mengupah seorang penasihat (consultant) yang bertauliah di mana semasa membuat sebut harga, mereka telah memasukkan sekali kesemua kos yang terlibat. Biasanya perkara sebegini biasa berlaku kepada mereka yang tidak merancang dan mengubah sebarangan.

Ingin saya ingatkan sekiranya tidak ada perjanjian hitam putih dibuat, ia membahayakan pemilik kerana boleh berlaku kontraktor lari, rumah tidak siap dan berlaku penambahan kos. Untuk elakkan situasi begini, pemilik perlu tahu alamat operasi kontraktor dan penasihat yang dilantik.


3) Apakah jenis ubah suai rumah yang ditawarkan di pasaran dan manakah yang paling popular?

Jika bercakap tentang jenis ubah suai rumah yang ditawarkan, ia sebenarnya sangat bebas. Kerana ubah suai adalah mengikut keperluan pemilik. Jadi ia tidak ada ubah suai yang standard melainkan kebiasaannya pemilik membuat permintaan untuk mengubah suai semaksimum yang boleh di atas lot pemilikan mereka sendiri kerana inginkan ruang yang semaksimum besar yang boleh. Kontraktor pula hanya mengikut kehendak pemilik. Namun bezanya dengan perkebantuk, mereka akan menasihatkan pemilik untuk membina binaan yang lebih sesuai berbanding mengikut kehendak pemilik secara bulat.

Jika tentang kategori ubahsuai, saya kongsikan di sini  terdapat beberapa kategori ubahsuai yang sering dilakukan oleh masyarakat kita terhadap rumah yang dibeli :

a) ubahsuai dapur (luaskan dapur hingga ke garisan sepadan)
b) ubahsuai anjung kereta (jadikan ruang tamu)
c) ubahsuai balkoni atas menjadi bilik atau ruang rehat keluarga
d) ubah suai courtyard dalam rumah menjadi lantai dan bumbung biasa (taman dalam rumah yang disediakan oleh pemaju)
e) ubahsuai laman belakang jadi tempat sidai baju dan laundry
f) ubahsuai landskap depan rumah jadi jubin lantai
g) pemecahan bilik bagi meluaskan ruang tamu
h) tutup air well bagi penambahan loteng

dan banyak lagi. Namun sebagai salah seorang perekabentuk, ingin saya kongsikan di sini, bahawa setiap pembinaan yang terhasil dari pemaju perumahan sebenarnya telah direkabentuk oleh mereka yang bertauliah. Mereka mengikut undang-undang dan mereka juga merangka keselesaan seperti :

a) air well untuk pencahayaan dan pengudaraan ruang tertutup di tengah rumah teres
b) courtyard di tenagh rumah dibina bagi menggantikan air well yang membosankan
c) ruang belakang untuk menyidai pakaian

dan sebagainya. namun kebanyakkan pemilik yang tidak memahami konsep ini hanya menutup semual kesemua rekaan ini dengan lantai dan dinding di mana ia mengakibatkan rumah jadi pans, bosan dan gelap. Maka perlu berhati-hati ketika membuat pengubahsuaian di dalam dan di luar kediaman.

4) Apakah nasihat atau pandangan Puan, terhadap mereka yang ingin mengubah suai rumah dengan membuat pinjaman bank?

Dari pendapat dan pengalaman saya sendiri, cuba lah elakkan membuat pinjaman untuk mengubah suai kediaman. Masih ada bermacam usaha yang boleh dilakukan. Kumpul dahulu wang dan boleh lakukan satu demi satu ruang dahulu. Tidak ada masalah. Jika sudah ada tabungan seterusnya boleh buat tambahan seterusnya. Namun perancangan rekabentuk dibuat terlebih dahulu sebaiknya.

Jika terdesak dan ingin buat pinjaman, saya tidak boleh menghalang cuma fikirkan akan faedah yang perlu dibayar kerana setiap pinjaman di agensi perbankan, faedah nya akan menjadi berlipat kali ganda dan menyebabkan sepanjang hayat kita perlu membayarnya sedangkan jika berdikit-dikit seperti gunakan konsep menabung tadi, rumah siap, hutang pun tidak ada kerana di bayar secara tunai.

Apa yang oleh saya cadangkan ialah dapatkan perkhidmatan yang boleh dibayar secara ansuran tanpa faedah. Saya sendiri sedang bekerjasama dengan kontraktor yang menyediakan perkhidmatan seperti ini. Boleh membayar secara ansuran dengan harga yang sama tanpa peningkatan. Ia hanyalah bertujuan untuk membantu ramai orang merealisasikan impian walau dengan budget bulanan yang minima.

Saya juga ingin mengingatkan kesemua peminjam bank untuk peminjaman perumahan yang dibuat bagi rumah yang dimiliki, sebenarnya anda tidak boleh sebarang melakukan kerja ubah suai kediaman tanpa pengetahuan pihak bank yang anda buat pinjaman tersebut. Ini kerana rumah tersebut masih menjadi hak milik bank selagi anda tidak menjelaskan keseluruhan kos pinjaman tersebut. Jadi sekiranya berlaku sesuatu ke atas rumah itu, anda mungkin kehilangan hak ke atasnya atau tidak mendapat pampasan. Misalnya, rumah anda terbakar, kemudian apabila penilai datang membuat penilaian, di dapati rumah anda sudah disambung hingga ketepi dan mengakibatkan rumah sebelah yang terbakar merebak kerumah anda pula. Bank boleh mengenakan tindakan kepada anda. Maka kita beringat selagi pinjaman belum dilunaskan, ruamh tersebut adalah rumah bank! bukan rumah kita.


5) Pada pendapat Puan bagaimanakah, permintaan terhadap perkhidmatan ubah suai rumah di Malaysia sekarang?

Ia bukan sekadar pendapat, malah dari pengalaman saya sendiri hingga ke hari ini, permintaan terhadap ubah suai kediaman sangat hebat. Hampir kesemua pemilik rumah ingin mengubah suai kediaman mereka. Kebanyakkannya dari pemilik yang membeli rumah siap dari pemaju. Namun ianya adalah mustahil bagi penghuni di putrajaya kerana di putrajaya pemilik tidak dibenarkan membuat ubahsuai kediaman sama sekali bagi mengekalkan bentuk asal dan keharmornian rupabentuk keseluruhan kejiranan. Malahan warna cat di luar rumah juga tidak boleh diubah. Tidak hairanlah putrajaya kelihatan seragam dan harmoni.

Menyentuh soal ini, kebanyakkan pembeli rumah siap ingin mengubah kediaman mereka. Ini bermakna kediaman yang mereka beli :
a) tidak memenuhi kehendak dan keperluan mereka sekeluarga
b) tidak dapat menampung aktiviti yang dijalankan
c) tidak menepati citarasa
d) tidak dapat menampung penambhana ahli dan aktiviti keluarga
Ia nya banyak berlaku terhadap kurang selesa dengan :
a) saiz ruang sedia ada
b) posisi ruang , dinding dan bukaan
c) warna cat yang digunakan
d) bahan yang digunapakai
Jadi tidak hairanlah jika diihat pada sederet rumah teres di kejiranan lama, hampir kesemua unit melakukan aktiviti mengubah suai rumah dengan bermacam gaya dan rupa. Namun dinasihatkan sebarang aktiviti ubahsuai ini mendapat kelulusan majis dan menggunakan khidmat pakar bagi mengelakkan risiko bahaya.


6) Apakah tips mengenai ubah suai rumah yang boleh Puan kongsikan?

Untuk tips ubah suai ini sebenarnya banyak sangat untuk dikongsikan. Namun pembaca sekalian boleh terus menerus mendapatkan tips dari blog saya : 
khairunnisahamzahara.blogspot.com dari masa ke semasa.
Baiklah, saya kongsikan 10 Tips ubah suai rumah untuk semua pembaca di sini:
1. Tahu syarat-syarat ubah suai di lokasi
2. Upah mereka yang bertauliah
3. Google gambar-gambar ruang dan kediaman yang disukai
4. Rajin baca majalah kediaman
5. Rajin melawat rumah contoh pemaju
6. Rajin melawat rumah orang lain
7. Senaraikan kebaikkan dan keburukan menambah atau menutup ruang tersebut
8. Kenalpasti kapasiti penggunaan ruang sebaiknya
9. kenal pasti aktiviti yang akan dilakukan
10. Pilih bahan, rekabentuk, dan warna yang sesuai utuk setiap ruang bagi keselesaan menggunakannya dan menjalankan aktiviti padanya

7) Adakah ubah suai rumah boleh dilakukan pada semua jenis kediaman terutama rumah bertingkat?

Untuk membuat ubahsuai kediaman perlu bertanya pada pihak berkuasa terlebih dahulu. Bagi kejiranan yang tidak mempunyai pihak pengurusan boleh bertanya terus pada majlis tempatan. kerana ada majlis tempatan yang wajibkan untuk dapatkan kelulusan walau hanya pada pemasangan Grill. Bagi kejiranan yang mempunyai pihak pengurusan, perlu bertanya kepada pihak pengurusan akan syarat - syaratnya. Kesimpulannya kesemua syarat yang dikenakan adalah untuk mengelakkan masalah yang bakal timbul terhadap isu keselamatan dan isu kejiranan. Perlu juga mengisi borang -borang tertentu seperti borang kebenaran jiran. Ini kerana selalu berlaku aduan dari jiran yang merasakan tergangu terhadap kerja di rumah sebelah yang memakan masa berbulan lamanya. Anak kecil tidak dapat tidur dengan bunyi bising dan ada bahan buangan masuk ke kawasan jiran sebelah. Jika ini berlaku pemilik boleh dikenakan tindakan dan denda. Jangan pelik jika ada kejiranan hanya hanya menetapkan pukul 9.00 pagi hingga 4.00 petang sahaja waktu kerja ubah suai (orang pergi pejabat) dan tidak dibenarkan kerja di hujung minggu.

Walau apa pun nasihat saya, dapatkan nasihat mereka yang pakar sebelum membuat kerja ubah suai kediaman. Ini bagi memastikan semua hak terpelihara. Jika ada yang mahu dapatkan khidmat nasihat dan rekabentuk dari saya, saya alu-alukan dan saya juga ada menghasilkan sebuah ebook untuk bacaan orang ramai iaitu Panduan Kediaman Pertamaku . Jika ingin mendapatkannya boleh hubungi saya. Insyaallah. Akhir kata, hiasilah kediaman, hiasilah peribadi


Khairunnisa hamzah (khairunnisa hamzahara)
http://khairunnisahamzahara.blogspot.com
www.rekabentuk3donline.com
0197720507 (whatapps)
Bekas graduan Ijazah Senibina , Universiti Teknologi Malaysia Skudai
Berpengalaman bekerja dengan firma arkitek swasta dan international serta pernah berkhidmat di agensi kerajaan di bahagian Arkitek.
Perekabentuk dan perunding kediaman online
Penulis Di Majalah Era Muslimah bagi kolum kediaman idaman
Pernah memasuki rancangan safiyya tv9, dan ditemuramah MHI, juga berkongsi artikel serta hasil kerja di majalah tempatan seperti Impiana, Mingguan wanita, dan MIDI.



19 comments:

Unknown said... [Reply to comment]
This comment has been removed by a blog administrator.
Salahuddin said... [Reply to comment]

https://www.facebook.com/pampmalaysia.com.my/?fref=ts

0192995337

Salahuddin said... [Reply to comment]

https://www.facebook.com/pampmalaysia.com.my/?fref=ts

0192995337

Zainal said... [Reply to comment]

Salam... saya baru pas reno rumah saya... area melaka... ruma semi d single storey.. 30x48 build up... 40x85 total keluasan...
Nak share pengalaman.. scope reno : cornice utk ruang tamu n dry kitchen, kitchen cabinet plus tall unit for dry kitchen (agak luas), kitchen top for wet kitchen, wiring plus installation termasuk auto gate wiring, tv panel, tv hanging kabinet, grill utk satu rumah, tambah tembok batu kat wet kitchen plus pintu besi... saya survey 5 contractors... quotation average rm40k.. but finally saya jumpa ah keong... quotation dia cuma rm27k... rumah saya dh 80% complete.. keje kemas... contractor dia pun sume jenis tua2 n experience... ramai gak teman ofis saya dh start mintak quotation dari dia... rasa nak share cuz price dia sgt bagus plus keje pun kemas... if nak more detail, bley pm saya... 0165444303...saya bley share skali pix umah saya :)

Zainal said... [Reply to comment]

Salam... saya baru pas reno rumah saya... area melaka... ruma semi d single storey.. 30x48 build up... 40x85 total keluasan...
Nak share pengalaman.. scope reno : cornice utk ruang tamu n dry kitchen, kitchen cabinet plus tall unit for dry kitchen (agak luas), kitchen top for wet kitchen, wiring plus installation termasuk auto gate wiring, tv panel, tv hanging kabinet, grill utk satu rumah, tambah tembok batu kat wet kitchen plus pintu besi... saya survey 5 contractors... quotation average rm40k.. but finally saya jumpa ah keong... quotation dia cuma rm27k... rumah saya dh 80% complete.. keje kemas... contractor dia pun sume jenis tua2 n experience... ramai gak teman ofis saya dh start mintak quotation dari dia... rasa nak share cuz price dia sgt bagus plus keje pun kemas... if nak more detail, bley pm saya... 0165444303...saya bley share skali pix umah saya :)

Azhan.co said... [Reply to comment]

tq atas perkongsian.... blom ada duit nak renovate
Azhan

Unknown said... [Reply to comment]

encik zainal tinggal di area mana?

Unknown said... [Reply to comment]

ASSALAMUALAIKUM TUAN/PUAN, KAMI KONTRAKTOR RENOVATE RUMAH DAN BUAT RUMAH AREA SELANGOR TERUTAMA LEMBAH KLANG, KERJA BERMUTU DAN ADA WARANTY INSHA ALLAH, BOLEH HUBUNGI 0122528706 EN.MAT UNTUK SITE VISIT DAN QUOTATION, TERIMA KASIH.

nelly said... [Reply to comment]

Halo, saya Mrs Nelly mulia, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang menawarkan pinjaman pada tingkat bunga hanya 2%. kami menawarkan, pinjaman pribadi, kredit mobil, modal usaha, pinjaman pribadi dll untuk individu dan perusahaan yang dalam kesulitan keuangan di bawah persyaratan pinjaman yang jelas dan dan dimengerti. hubungi kami hari ini melalui email sehingga kami dapat memberikan persyaratan pinjaman dan kondisi: (nellyperious@gmail.com)

Unknown said... [Reply to comment]

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Rose Anna, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (roseannamoore70@gmail.com)

tina said... [Reply to comment]

Jom berjimat dgn renovate rumah cara bijak!!
Macam mana tu??
Berbaloi ke??
-------------------------------------------------------------------------------------------------
>>REBATE RM200 DALAM SETIAP SEBUT HARGA TETAP!!!
>>REBATE RM200 DALAM SETIAP SEBUT HARGA!!!
------------------------------------------------------------------------------------------------
-Lawatan tapak ke renovation site sedia ada digalakkan!!
-Kemukan bajet anda utk dptkn harga terbaik!!
-Lihat hasil kerja dan pencapaian mutu kerja!!
-Harga ??boleh runding semestinya.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
pm/whatsapp
>> 0176218362
>> 0176218362

AREA SELANGOR KUALA LUMPUR

tina said... [Reply to comment]

Jom berjimat dgn renovate rumah cara bijak!!
Macam mana tu??
Berbaloi ke??
-------------------------------------------------------------------------------------------------
>>REBATE RM200 DALAM SETIAP SEBUT HARGA TETAP!!!
>>REBATE RM200 DALAM SETIAP SEBUT HARGA!!!
------------------------------------------------------------------------------------------------
-Lawatan tapak ke renovation site sedia ada digalakkan!!
-Kemukan bajet anda utk dptkn harga terbaik!!
-Lihat hasil kerja dan pencapaian mutu kerja!!
-Harga ??boleh runding semestinya.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
pm/whatsapp
>> 0176218362
>> 0176218362

AREA SELANGOR KUALA LUMPUR

Unknown said... [Reply to comment]

Salam Puan, saya bercadang untuk menukar rumah setingkat kepada dua tingkat. Masalah saya, rumah ni under lease hold, bolehke kalau saya nk proceed juga?

RIKA NADIA said... [Reply to comment]

Halo semua, saya juila, kini tinggal di South Afircan warga Indonesia, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat konkrit kepada semua warganegara Indonesia yang mencari pinjaman dalam talian untuk berhati-hati kerana internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya sangat memerlukan pinjaman , kerana kewangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sehingga seorang kawan saya bernama EWITA YUDA memberitahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai bernama Puan ESTHER PATRICK Cawangan Pengurus Pinjaman Akses, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp600,000,000 dalam masa kurang dari 12 jam pada kadar faedah 2% dan yang mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank saya selepas Madam. LADY ESTHER telah meminjamkan pinjaman kepada saya, apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya terima itu telah dikreditkan ke akaun bank saya. dan saya mempunyai bukti dengan saya, kerana saya masih terkejut, e-melnya (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk kerja yang baik LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberitahu dan berkongsi kesaksian saya tentang LADY ESTHER, jadi orang dari negara saya dan bandar saya boleh mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui e-mel: (estherpatrick83@gmail.com) sila hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahawa saya melakukan ini tetapi saya sangat gembira sekarang dan saya membuat keputusan untuk memberitahu orang ramai tentangnya, Dia menawarkan semua jenis pinjaman kepada individu dan syarikat dan juga saya mahu Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya seorang pemilik perniagaan wanita yang baik dan hebat di kota saya, Semoga Tuhan Yang Maha Esa terus memberkati LADY ESTHER untuk kerja yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong beritahu saya untuk maklumat lanjut tentang Ibu dan saya akan memberi arahan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui e-mel: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

RIKA NADIA said... [Reply to comment]

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga dari seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaan baiknya dalam kehidupan dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

hadi emi said... [Reply to comment]

BERITA BAIK

Pertama saya ingin mengatakan jika anda takut berjaya anda tidak akan berjaya walaupun peluang itu datang dengan murah dan percuma, semuanya bermula pada malam yang sejuk ketika di katil saya melalui internet hanya untuk merasa letih sehingga saya dapat tidur setelah sekian lama hari di bank berusaha mendapatkan pinjaman dengan rumah saya dari bank HSBC di pekanbaru bagi mereka yang mungkin mengenali bank ini, saya mencuba dan setelah dokumentasi saya diberitahu untuk kembali dalam masa 30 hari yang bagi saya seperti selamanya jadi semasa di saya memikirkan kemungkinan tindakan seterusnya saya menjumpai kisah tertentu tentang bagaimana mendapatkan pinjaman dan pada kadar yang sangat rendah 2% dengan nama syarikat sebagai syarikat pinjaman Rossa Stanley, saya tertanya-tanya apakah itu benar jadi saya menyiasat lebih jauh dan datang di sebilangan wanita tertentu bernama Nadia Sisworo yang memberi keterangan bagaimana dia mendapat pinjaman dengan perincian banknya semua dipaparkan, jadi saya menghantar e-mel dan kami bercakap, kami berbual dan dia meminta saya untuk menghubungi syarikat ibu rossa bahawa jika rumah saya itu nyata dan identiti saya mungkin bernasib baik mendapat pinjaman jadi saya menghantar e-mel kepada ibu Adakah anda memerlukan bantuan kewangan kerana penguncian virus korona, kemudian pergi sekarang ke syarikat pinjaman rossa stanley di mana terdapat pelepasan BANK DUNIA untuk semua orang, jadi hubungi kami sekarang di syarikat pinjaman rossa stanley sekarang untuk bantuan pinjaman dan kewangan anda melalui mana-mana saluran berikut
E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com
Panggilan / teks / WhatsApp: +1 (213) -315-3118
Laman web: www.rossastanleyloan.org
Twitter rasmi: Rossastanlyloan
Facebook rasmi: Rossa Stanley Favor
Memohon atau melayari kami di web di
http://www.rossastanleyloan.org
mengenai keadaan saya dan borang pinjaman diberikan, saya telah mengisi dan mengemukakan permintaan pinjaman sebanyak $ 150,000.00 dan selebihnya kepada Kemuliaan Allah saya mendapat pinjaman dari syarikat ibu rossa jadi orang tersayang jika anda mempunyai beban kewangan yang tulen atau ingin berkembang perniagaan anda jangan teragak-agak untuk berjumpa dengan ibu rossa untuk mendapatkan pertolongan. Saya yakin $ 150,000.00 sudah cukup untuk meninggalkan kemiskinan dan bahagia selamanya seperti saya sekiranya anda masih ragu-ragu dengan panggilan atau WhatsApp
saya di +62895342086181 atau tulis saya di hadiemi64@gmail.com dan facebook di Hadi emi dan saya akan membuktikan kepada anda ibu itu nyata

IBNU MASUD said... [Reply to comment]

Asslamualaikum Wr Wb



Memperkenalkan saya Ibnu Masud, S.Ag (50 tahun) tinggal di Perumtas 3 blok O4 ds.
Saat ini saya bekerja sebagai guru di sekolah menengah dan menengah termasuk sekolah asrama Islam di area Item, Inggris dan Arab.



Saya selalu bermimpi memiliki rumah sejak 10 tahun yang lalu (2007) tetapi tidak pernah mencapainya, sejak ini. Itu karena gaji sebagai guru tidak pernah cukup untuk membeli rumah baik secara kredit / hipotek atau uang tunai.



Beban hidup semakin berat dengan harga makanan pokok dan berdampak pada biaya hidup keluarga saya dengan 3 anak dan 1 istri. Ketika anak pertama saya memasuki pondok pesantren tahfidz di Cipondoh, biaya pastinya meningkat. Meskipun saya telah mencoba membuka usaha dengan istri saya, saya mulai menjual bakso, pempek dan es cappucion kepada kriuk. Tetapi semua hasil belum mampu menutupi impian saya untuk membeli rumah. Jadi, doa saya setiap saat dalam keheningan agar kebaikan saya dapat membuka masalah orang-orang kapan saja dengan percaya pada kebaikan dapat menjawab harapan saya dan keluarga saya.

Tuhan menggunakan ibu emiliana yang baik hati untuk menjawab doa-doa saya dan impian saya menjadi kenyataan. Adik perempuan saya Y Sigit Wijatmaka mengarahkan saya ke ibu emiliana. Dia juga mendapat pinjaman dari ibu emiliana. Anda dapat menghubungi email kakak saya: swijatmaka02@gmail.com
dan ini email saya: ibnumasud0646@gmail.com


Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang perusahaan emiliana ibu
Saya sangat senang mendapat pinjaman. Saya memulai konstruksi bulan ini. Saya juga memberi istri saya sejumlah uang untuk memulai bisnis. Saya mendapat pinjaman 1 miliar. mother emiliana adalah satu-satunya Pemberi Pinjaman online asli dari sebuah organisasi internasional yang saya kenal. Banyak yang lain palsu. Saya ingin memberi tahu orang-orang yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi ibu emiliana melalui email: emilianawilson111@gmail.com


Wassalamualaikum Wr. Wb

Kartin Kiba said... [Reply to comment]

Assalamualaikum
Saya membawa kabar baik kepada Anda semua warga negara Indonesia di platform ini, Tuhan telah sepenuhnya setia kepada saya dan seluruh rumah saya telah bertahan sejak Mei 2019, kesaksian saya dan kabar baik saya berjalan seperti ini, Nama saya Kartin Kiba dari Jl.P .Biak 9 No. 230 Rt.007 Rw.018 Desa Arenjaya, Jakarta Timur, Kota Bekasi, Jawa Barat, saya adalah seorang pemasar di perusahaan tempat saya bekerja, Suami saya dan saya ingin menggunakan platform ini untuk menginformasikan semua ini. Platform ini membutuhkan dan mencari pinjaman yang tulus untuk berhati-hati karena internet dan blog penuh dengan perusahaan pinjaman palsu dan penipuan yang hanya ada di sini untuk merobek uang hasil jerih payah Anda.

Suami saya dan saya memiliki hutang besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman online untuk melunasi hutang kami dan kami menghubungi perusahaan pinjaman dari Singapura yang pada bulan Desember 2018, dan kami ditipu oleh pemilik perusahaan dengan meminta kami untuk membayar banyak biaya yang kami bayar dan pada akhirnya kami tidak mendapatkan pinjaman, kami kehilangan sekitar Rp7.500.000 untuk perusahaan pinjaman palsu di Singapura karena kami mengajukan pinjaman sebesar Rp450.000.000,00 dan dengan semua biaya yang kami bayarkan kami lakukan tidak mendapatkan pinjaman dan suami saya dan saya sangat Frustrasi dan saya dipecat dari pekerjaan saya di perusahaan tempat saya bekerja karena saya juga mengambil pinjaman dari perusahaan tempat saya bekerja dan kami bangkrut dan muak dengan kehidupan.

Jadi Tuhan itu baik, kami berdoa dan Tuhan mengarahkan kami ke seorang pelayan dan pada hari yang setia ini 20 Mei 2019, saya menjelajah internet ketika saya bisa menemukan kesaksian seorang wanita Indonesia dengan nama Yohanes Hendra Who dari Kota Bandung, bagaimana Tuhan mengubah kehidupan keuangannya melalui perusahaan pinjaman. Dia meminta saya untuk menghubungi ibu Helen dan dia memperkenalkan saya kepada ibu Helen dan dia memberi saya keberanian dan saya mengajukan pinjaman dari ibu dan ibu Helen, Helen akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman. di perusahaan dan saya mendapat jumlah persis yang saya ajukan dan saya sangat senang.

Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberi tahu rekan-rekan saya bahwa jika Anda membutuhkan pinjaman asli yang asli dan ingin mendapatkan pinjaman cepat dengan tingkat bunga 2%, cukup mendaftar melalui Ny. Helen Wilson melalui email: (helenwilson719@gmail.com) atau Whatsapp: +1-585-326-2165. Anda juga dapat menghubungi saya melalui email ini, (kartinkiba72@gmail.com). untuk informasi lebih lanjut.

ALLAH memberkati kalian semua!
Terima kasih.

arif f said... [Reply to comment]

sye baru jer buat umah sewa dg kos yg sgt murah di tahun yg skrg ni,memang skrg kontraktor amik upah+barang dlm psqft dgn harga melambung jauh di bandingkan dgn terus derek sama tukang

sye tlg bagi follow up tukang org indo ni klu member2 nk buat umah leh wtsp diorang en sodik 0196835881

Post a Comment

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LIKE OFFIAL FB KHAIRUNNISA HAMZAHARA

LIKE PAGE REKABENTUK 3D

LIKE PAGE PENULIS BEBAS DAN USAHAWAN ONLINE

LIKE PAGE BELAJAR BLOG ONLINE

LIKE PAGE HOMESTAY PENULIS

LIKE PAGE BUTIK MUSLIMAH PENULIS

LIKE PAGE WAHM SAHM SOHO