NUFFNANG

Wednesday 4 September 2013

Trend Rumah Teres Di Malaysia

Teks: khairunnisa hamzahara
Imej: Carian Google


Gambar : Rumah Penulis, Teres 2 tingkat (2010-march 2013)
Alhamdulillah, bertemu kembali
Selepas entry yang lalu berkenaan Rumah Teres, saya tambah pula entry berkenaan Trend Rumah Teres Di Malaysia

Rumah teres adalah jenis rumah yang paling popular dalam banyak-banyak jenis pelan pembangunan baik yang bakal mahupun yang telah di majukan oleh kebanyakkan pemaju perumahan berbanding rumah jenis lain. Oleh kerana kebanyakkan pemaju menyediakan perumahan jenis teres, maka masyarakat Malaysia pun ramailah yang beli dan tinggal di rumah jenis teres. 

Saya suka bercakap tentang rumah teres ini sebab saya juga tinggal di rumah teres hampir 30 tahun lamanya (rumah orang tua saya). Jika saya lahir tahun 1984 dan saya telah pun tinggal di rumah jenis teres, bilakah mulanya trend rumah teres ini dalam pelan pembangunan pemaju perumahan ya? Setelah hampir 30 tahun lamanya, kita masih sama, dahulu tinggal di rumah orang tua yang mana rumah mereka jenis teres, sekarang selepas bekerja, rumah teres jugalah yang mampu kita beli. (ini kisah mereka yang tinggal di kawasan urban dan suburban :))

Saya berasa sedikit sedih kerana trend dahulu, yang 30 tahun yang lalu masih sama sehingga kini. Masyarakat hanya mampu membeli rumah jenis teres. Bezanya dahulu teres kebanyakkannya jenis satu tingkat, kemudian trend teres 2 tingkat dan sekarang teres sudah mencecah 3 tingkat. Jika dahulu saya membesar di rumah teres 1 tingkat, apabila kami adik beradik meningkat dewasa, orang tua kami menaikkan rumah kepada 2 tingkat (struktur rumah teres lama dahulu kuat, standby untuk naik 2 tingkat). Lepas tu, mulalah berjangkit jiran sekeliling naikkan rumah masing-masing kepada 2 tingkat. Sekarang bila survey rumah untuk dibeli dah ternganga sebab dah banyak yang 3 tingkat (jika di bandar seperti selangor dan kuala lumpur)

Saya yakin, rata-rata yang sedang baca entry saya, mereka juga pernah tinggal di rumah teres atau sedang dalam proses membeli rumah teres ataupun sedang tinggal di rumah teres. Saya nak kongsikan sedikit pendapat saya tentang trend rumah teres yang ada di negara kita.

Pelan Terbuka


Gambar : Konsep Pelan Terbuka yang disediakan oleh pemaju -Rumah Penulis (2010-march2013)

Dahulu perancangan ruang sangat teliti. "Privacy" menjadi keutamaan dalam perancangan ruang. Ruang tamu dan ruang keluarga terpisah dengan dinding. Tetamu hanya berada di sekitar ruang tamu. Bagi tetamu yang kurang rapat, meja kopi digunakan sebagai meja hidang air dan kuih. Bagi tetamu yang rapat boleh di bawa sampai ke meja makan di ruang makan dan seterusnya. Namun begitu, trend semakin moden, privacy tidak lagi menjadi agenda. Aurat bukan lagi keutamaan. Kenapa saya kata begitu? 

Sebab sekarang pelan rumah terbuka. Bukan setakat ruang tamu dan ruang makan bersambung terus malah ada yang terus sampai ke dapur. Ini bermakna dari pintu masuk dah boleh nampak isteri tuan rumah sedang masak di dapur. Mungkin ada yang tak kisah, tapi masih ramai yang tidak selesa. Dan ianya adalah normal untuk tidak selesa dengan trend sebegini. 

Pelan Terbaik


Gambar : Penulis seronok merekabentuk rumah salah seorang sahabat lama yang gunakan perkhidmatan rekabentuk 3D penulis, Rumah ini dibahagikan ikut ruang. Dan ada nilai privacy untuk tuan rumah. Namun ia disusun secara bertingkat (rumah 3 tingkat)

Pelan terbaik untuk rumah teres (tiada pilihan lain, ekonomi tak cukup, yang mampu rumah teres sahaja atau memang sengaja nak duduk di rumah teres kerana mahukan kejiranan yang ramai dan rapat-mcm konsep rumah panjang), memenuhi keperluan penghuni di dalam rumahnya. Ada ruang seperti berikut :
ruang tamu, 
ruang makan,
ruang keluarga, 
ruang kerja,
ruang dapur kering, 
ruang dapur basah, 
ruang mesin basuh, 
ruang sidai baju, 
ruang bilik tidur ibu bapa, 
ruang bilik tidur anak lelaki, 
ruang bilik tidur anak perempuan, 
ruang bilik tetamu, 
ruang bilik stor, 
ruang parking kereta, 
dan tak lupa juga ruang tanaman dan landskap.

Jika alasannya keluasan tanah tidak mencukupi, mungkin pemaju boleh mula besarkan sedikit keluasan saiz tanah dan binaan rumah teres di atas tanah tersebut. jika dulu trend rumah 18x65 dan 20x70, sekarang sudah mula trend 22x75 dan 24x80, apa kata di besarkan lagi saiznya. Pembeli boleh memilih untuk rumah jenis setingkat atau 2 tingkat atau pun 3 tingkat. Yang penting kesemua ruang yang disebutkan itu ada. Jika satu tingkat, mungkin lebar dan panjang rumah dilebihkan lagi bagi memuatkan ke semua ruang. Bagi yang bertingkat tidak jadi masalah kerana boleh dinaikkan ruang di tingkat atasnya.

Renovation (Ubahsuai)


Gambar : Carian Google

Percaya atau tidak mahu percaya, hampir rata-rata rumah teres yang siap dibina diUBAH semula oleh tuan rumah! Jarang sekali kita lihat sederet rumah itu tidak ada kerja-kerja ubah suai. Kecuali PUTRAJAYA. Kenapa? dalam syarat-syarat jual beli di putrajaya, pembeli tidak boleh menukar fasad rumah. Ini kerana mereka ingin jadikan Putrajaya sentiasa dilihat harmoni dan cantik. (maaf ya, ramai yang buat ubahsuai rumah nampak lagi tak senonoh dari keadaan asal sebab pakai penasihat yang tak bertauliah). Jika nak mensyaratkan peraturan sebegini di tempat lain, tak boleh juga sebabnya pembangunan di Putrajaya sangat diambil berat dan dirancang dengan teliti bagi memastikan bandar itu ada kualiti baik dalam pembangunan mahupun kehidupan sosialnya. Di tempat lain, ia tidak lagi menjadi agenda majlis daerah tersebut. Bukannya apa, sebab Putrajaya membangun sekali jalan, jadi boleh lah perancangan dibuat. Tempat lain pembangunan telah bercampur aduk jadi susah untuk di kawal. Akibatnya ramai lah yang Ubah suai rumah ikut macam-macam cara dan gaya.

Apa maksudnya ini? Ini bermaksud penghuni tidak selesa atau tidak berpuas hati dengan pelan asal rumah tersebut. Saya pernah tinggal di kawasan kediaman yang tidak ada sesiapa pun yang buat kerja renovasi terhadap fasad rumah mereka. Kenapa? sebab semua orang sudah berpuas hati dengan pelan dan ruang serta bahan yang digunakan. Nampak kan? Bila orang dah berpuas hati, tak kan orang sibuk nak ubah. Jadi , para pemaju memainkan peranan penting untuk bangunkan rumah teres terbaik untuk masyarakat Malaysia yang mampu memiliki rumah teres ini sahaja. 

Bertingkat


Gambar : Carian Google

Mungkin yang sedang survey rumah untuk nak dibeli sekarang ni, teruja nak beli rumah yang 2 tingkat atau lagi "wow"!! nak yang 3 tingkat lah!. Tapi apakah relevannya tinggal di rumah yang bertingkat. Kalau setiap rumah ada lift atau sistem angkutan naik turun atas ke bawah, saya orang pertama yang mewajibkan semua orang beli lah rumah bertingkat ni. Sebabnya atas tanah yang keluasan sama, untung lagi rumah yang bertingkat sebab dapat ruang lagi banyak yang di susun makin ke atas.

Namun yang pernah tingal rumah teres bertingkat ni pasti faham maksud saya. Pertama, kaki lenguh turun naik tangga. Lagi-lagi yang ada anak kecil, bila dah naik atas, "oh" tertinggal pulak susu anak kat dapur, turun tangga semula ambi susu dan naik semula. Kaki naik lemau turun naik tangga dalam sehari. Kalau jadi suri rumah sepenuh masa lagi lah. Kerja nya naik turun memanjang. 

Pernah ada sahabat yang sanggup biarkan ruang di tingkat atas kosong. Buat setor katanya. Kami tak duduk atas. Semua nya di bawah saja. Jadi apa maknanya beli rumah teres yang bertingkat? Rata-rata pemaju reka letak bilik master di tingkat atas. Bagi ibu bapa yang dah kurang berkemampuan dari segi fizikal dan tenaga mana mahu untuk tinggal di bilik master di tingkat atas. Di bawah pula hanya ada bilik maid yang kecil. Jadi,pikir-pikir kan lah semasa nak beli rumah dan masa nak renovate rumah. Apa cadangan saya? Saya cadangkan kalau nak beli rumah jenis teres, belilah rumah teres 1 tingkat sahaja dengan keluasan yang selesa seperti 24x80 (setakat ini tak ada yang buat rumah teres setingkat dengan keluasan lebih dari itu) Lagi-lagi buat mereka yang baru berkeluarga. Ya,rumah 2 tingkat sesuai bila dah ada anak dewasa, mereka boleh tinggal di tingkat atas. Namun perlu diperhatikan aktiviti mereka. Sebab pelan rumah yang bertingkat mampu memberi jurang kepada perhubungan sesama ahli keluarga. Anak-anak boleh menyorok dari ibu ayah terhadap aktiviti mereka di ruang atas. 

Tapi Dukacitanya saya nak maklumkan yang di bandar-bandar besar, kita tidak akan dapat lagi jumpa rumah teres 1 tingkat. Yang ada hanyalah teres 2 tingkat dan sekarang makin banyak yang naik rumah 3 tingkat. Jadi di bandar , bukan sahaja masyarakatnya "busy" dalam rutin dan pekerjaan harian, malah dalam rumah juga stress. Stress dengan tangga yang bertingkat untuk ambil barang yang terlupa di bawa turun ke bawah atau lupa di bawa naik ke atas. Bertuah semenjak berpindah ke Melaka, saya berjumpa masih banyak lagi rumah teres 1 tingkat. Kata pemaju di Melaka, kami terpaksa menyediakan rumah teres 1 tingkat bagi menyediakan kuota rumah untuk bumi lot (syarat pembangunan dari majlis tempatan negeri melaka). Jika kami sediakan rumah 2 tingkat di Melaka, tiada bumi yang akan beli. Yang mampu kaum cina (kaum berniaga) dan orang luar (orang KL dan Singapore). 

Laundry / Sidai Baju


Gambar : carian Google

Berkenaan laundry ni saya agak kecewa bila ada pemaju yang ambil tidak kisah tentang perihal ini. Ada rumah yang dibina sampai hujung garisan lot tanah. Jadi di mana perlu penghuni menyidai pakaian? Itu yang ramai yang duduk di rumah teres menyidai pakaian di anjung hadapan. Tetamu luar yang datang pun boleh nampak pakaian dalam yang disidai masa mula melangkah masuk ke ruang anjung rumah. Manis kah?

Mungkin pemaju boleh sediakan ruang menyidai pakaian di bahagian belakang dengan tembok dan jaring/lubang angin agar menjaga privacy/aurat isteri tuan rumah misalnya ketika menyidai pakaian. Jika pergi ke rumah kenalan, ramai yang bagi feedback terpaksa sidai baju di dalam rumah, di kerusi-kerusi atau di kipas sebab nya di luar hujan. Jadi tembok yang berlubang angin ini boleh mencapai matlamat untk menyidai kain ketika hujan dan menjaga privacy penghuni ketika menyidai pakaian (tidak terlalu open)

Kenduri


Gambar : carian Google

Lagi satu trend masyarakat kita ialah membuat majlis dan kenduri di rumah. Tak kira lah majlis kahwin, majlis harijadi, majlis doa selamat, open house dan sebagainya, semuanya nak dibuat di rumah sebab lebih mesra dengan tetamu. Apa jadi bila buat majlis di rumah teres? Habis semua perabot rumah perlu disimpan di bilik-bilik atau perlu dikeluarkan ke anjung. Tuan Rumah perlu "kosong" kan ruang dalam rumah untuk tetamu duduk makan dan bertahlil misalnya.

Jika kita dah tahu trend masyarakat rumah teres ini, pemaju harus bijak merancang. Mungkin  adakan rumah 2 tingkat tetapi tingkat bawahnya jauh ke dalam tanah (lower ground) tingkat atasnya di atas tanah (ground floor). Jadi, jika ada majlis, ruang bawah tadi boleh digunakan. Ia ibarat dewan di dalam rumah. Jika tidak ada majlis mungkin ia parking kereta atau tempat bermain. Boleh tak? saya rasa tak ada yang mustahil :)

Landskap/Taman


Gambar : carian Google

Makin lama makin hilang seri hijau di rumah teres. Kalau dahulu boleh tanam pokok pisang dan serai di belakang rumah. Di depan pula boleh tanam pokok mangga. Sekarang, nak tanam rumput pun tak ada tempat. Habis semua di simen sahaja. Sebab apa? sebab keluasan tidak mencukupi untuk parking 2 buah kereta , minimum! Dulu setiap rumah satu kereta sahaja. 

Atas dasar itu, ada pemaju yang cuba bawa konsep "green " tadi kedalam rumah dengan cara sediakan "courtyard" (taman) di tengah-tengah rumah yang mengundang cahaya dan juga pengudaraan di tengah rumah. Ini adalah idea yang sihat. Saya sangat berharap banyak lagi idea-idea segar seperti ini dimajukan dalam pembinaan rumah teres. Bagi yang tak bertanah, bolehlah menanam pokok-pokok di dalam pasu dan susun ikut kreativiti. Jika dah bosan boleh susun cara lain pula.

Kejiranan

Ramai yang suka tinggal di rumah teres kerana kejiranan yang mesra dan rapat. Orang tua saya sendiri memilih untuk terus tinggal di rumah teres kami walaupun mampu untuk membeli rumah sebuah. Katanya, senang, jika ada emergency, jiran berderet boleh tolong. Memang betul. Yang penting kita kene pandai berjiran, rajin-rajin lah bertegur sapa. Bagi yang tinggal di apartment lebih kurang bergaul sosial dengan jiran berbanding yang tinggal di rumah teres.

Kejiranan yang hebat adalah bila mereka sama-sama bersepakat membuat sistem pondok keselamatan dan sistem gilir-gilir menjaga kerukunan dan keselamatan kejiranan mereka. (ini jika pemaju tidak menyediakan sistem gated/pak guard)

Akhir kata,Trend rumah teres bertingkat-tingkat sebenarnya adalah agenda pemaju untuk mengaut keuntungan lebih. Lagi tinggi lagi mahal harga rumah. Di bangi, rumah teres 2tingkat sudah mencecah harga RM600 ribu ke atas, 3 tingkat pula mencecah RM1 juta. Pembeli dan penghuni yang tiada pembantu rumah mula mengaku sukarnya hendak "mantain" penjagaan rumah yang bertingkat. Jadi apakah relevannya trend rumah teres sekarang?

Ok. Saya rasa dah terlalu panjang untuk satu entry ini. Mungkin saya akan tambah lagi info rumah teres pada masa akan datang. Terima kasih kerana membaca. Moga ada sedikit sebanyak info yang boleh dimanfaatkan bersama

Sekian,
Wassalam

//KHAIRUNNISA HAMZAHARA//

untuk tempahan rekabentuk 3D hiasan dalaman dan ubahsuai rumah boleh buat tempahan di sini : http://khairunnisahamzahara.blogspot.com/p/galeri.html

untuk belajar hias rumah online, jemput masuk di sini :
http://khairunnisahamzahara.blogspot.com/2013/06/belajar-hias-rumah-online.html

untuk belajar cara-cara asas membuat blog bagi penyampaian maklumat atau untuk tujuan peghebahan perniagaan boleh lihat di sini:
http://khairunnisahamzahara.blogspot.com/2013/06/kelas-belajar-asas-membuat-blog-dan.html











7 comments:

Unknown said... [Reply to comment]

Info yg sangat menarik dan bermakna
bermakna. Thanks.

Unknown said... [Reply to comment]

setuju dgn info puan nisa.

Salahuddin said... [Reply to comment]

https://www.facebook.com/pampmalaysia.com.my/?fref=ts
0192995337

Salahuddin said... [Reply to comment]

https://www.facebook.com/pampmalaysia.com.my/?fref=ts
0192995337

Maz said... [Reply to comment]

Info yg sgt menarik....boleh tk pn nisa beri pendapat mengenai rumah sekarang yg di bina bertingkat-tingkat dan mempunyai private lift.Apakah yg patut diambilkira jika membuat rumah di atas tanah yg dibeli kemudian membina rumah yg mempunyai lift sendiri. Apa pendapat puan mengenainya.

Maz said... [Reply to comment]

Info yg sgt menarik....boleh tk pn nisa beri pendapat mengenai rumah sekarang yg di bina bertingkat-tingkat dan mempunyai private lift.Apakah yg patut diambilkira jika membuat rumah di atas tanah yg dibeli kemudian membina rumah yg mempunyai lift sendiri. Apa pendapat puan mengenainya.

MR JAME said... [Reply to comment]

TAWARAN PINJAMAN SEGERA DALAM 1 JAM PEMINDAHAN PERBANKAN DALAM TALIAN TERMOHON DENGAN KAMI

Adakah anda memerlukan Pinjaman?
Adakah anda sedang mencari Kewangan?
Adakah anda sedang mencari Pinjaman untuk membesarkan perniagaan anda?
Saya rasa anda telah datang ke tempat yang betul.
Kami menawarkan Pinjaman pada kadar faedah yang rendah.
Orang yang berminat sila hubungi kami di
Untuk maklum balas segera kepada permohonan anda, Sila
balas e-mel di bawah ini sahaja.
Whats-app +918256953815
mrwilliam751@gmail.com
Sila berikan kami maklumat berikut jika berminat.

1) Nama Penuh:………
2) Jantina: ………
3) Amaun Pinjaman Diperlukan:………
4) Tempoh Pinjaman:………
5) Negara:………
6) Alamat Rumah:………
7) Nombor Telefon Bimbit:………
8)Pendapatan Bulanan: ………………………
9) Pekerjaan:………………………………
)Tapak manakah yang anda lakukan di sini tentang kami…………………

Terima kasih dan salam mesra.
mrwilliam751@gmail.com
+918256953815

Post a Comment

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LIKE OFFIAL FB KHAIRUNNISA HAMZAHARA

LIKE PAGE REKABENTUK 3D

LIKE PAGE PENULIS BEBAS DAN USAHAWAN ONLINE

LIKE PAGE BELAJAR BLOG ONLINE

LIKE PAGE HOMESTAY PENULIS

LIKE PAGE BUTIK MUSLIMAH PENULIS

LIKE PAGE WAHM SAHM SOHO