NUFFNANG

Thursday 17 October 2013

Kelas Belajar Asas Membuat Blog dan Menulis

  Teks : Khairunnisa Hamzahara

 







Pendaftaran masih dibuka untuk kelas asas blog dan penulisan ;) 
(tinggal 3 tempat kosong saja lagi)

yuran kelas RM130 (untuk kemasukan sesi Jun)

yuran kelas RM150 (untuk kemasukan sesi Julai)

tinggal 3 tempat kosong


yuran kelas RM180 (untuk kemasukan Ogos- september)

yuran kelas RM200 (untuk kemasukan Oktober)



Kalian akan belajar-

1. Belajar asas blog



2.Create blog dan belajar penulisan berpengaruh

   Selepas pandai, boleh buat seberapa banyak blog


3. Tips penulisan di blog



Bonus (bernilai RM125)

1. Ebook super wahm super mom 

2. Ebook belajar asas blog
3. Ebook business butik online/offline
promosi ini telah tamat

YUran Kelas Terkini!

TERKINI Yuran untuk bulan Oktober
Kini Nilai sebenar adalah rm285
(dapat 3 ebook rujukan dan bonus percuma 1 ebook 101 idea home based business)
Promosi Oktober Pendaftaran kelas rm200 sahaja


daftar hari ini sebelum yuran ke kelas asas blog semakin meningkat selaras dengan kemasukan peserta kelas asas blog yang semakin hari semakin bertambah.

Hasil Akhir

1. Bagi yang mahu belajar menulis, boleh menggunakan blog untuk melatih penulisan (selain coaching personal, nota turut diberikan. dan juga Menghasilkan blog yang dikunjungi pembaca dan mendapatkan perhatian pelanggan bagi yang berniaga (coaching personal)



Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan penulisan.
a. Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.
b. Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.
c. Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum.
d. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang da
n datang lagi.
e. Bergabung dengan lebih rami blogger-lebih 100 blog dalam akademi, untuk membantu aliran trafik ke blog.
f.Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara, menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.
g. Mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog.
h. Sudah ada blog, tetapi sudah tidak ada idea untuk meneruskan usaha berblog.
Jika kalian berada dalam salah satu kategori di atas, boleh sertai kami dalam kelas asas blog dan penulisan. Analisa dahulu sebelum masuk kelas. Boleh pm atau mesej inbox apabila sudah bersedia.


Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan fan page (mula bisnes)
a. Kelas ini khusus bagi suri rumah yang benar-benar zero tentang urus niaga secara online.
b. Mahu mula tetapi tidak tahu cara.
c. Mahu mula tetapi tidak ada produk. Kami menyediakan beberapa produk pilihan, produk sunnah, buku, pakej ebook, ruang periklanan. Juga peluang sebagai pembantu kelas di akademi bekerja di rumah.
d. Kelas ini sesuai untuk belajar menjana pendapatan awal RM10, kemudian tingkatkan lagi, RM20, RM50, RM100 begitulah seterusnya (ini adlaah tertakluk kepada usaha yang konsisten daripada peserta.
e. Kelas ini juga sesuai untuk suri yang sibuk, surirumah sepenuh masa, suri bekerjayaa yang mahu buat secara sambilan. Ini adalah langkah awal, kami sediakan berdasarkan permintaan demi permintaan.
f. Apabaila sudah pandai, boleh belajar lagi dengan otai-otai pemasaran yang lain. juga bina jaringan bisnes secara online.
g. Apa yang kita belajar di dalam kelas ini. Analisa dahulu untuk kenalpasti apa produk yang sesuai/minat/pengalaman. Belajar buat blog kedai online, belajar menulis konsisten, belajar buat borang tempahan, jenis-jenis entri, belajar buat pan page, belajar buat pautan, belajar buat pautan antara blog untuk aliran trafik.
h. Untuk mula, kita analisa dahulu, pm saya sekarang atau mesej di inbox. Pendaftaran adalah setiap hari
 


Mengapa perlu ada blog



1. Catatkan pengalaman, kemahiran dan minat dalam blog, mungkin ia sesuai untuk dijadikan ebook atau buku.


2. Jadikan sebagai salah satu cara berkongsi kisah motivasi dan inspirasi.



3. Bina pengaruh dan khalayak kalian sendiiri, biasanya pembaca tetap akan bertukar menjadi pelanggan pula.



4. Blog sangat bagus untuk mempengaruhi atau mempromosi barang atau produk, namun ada cara untuk menyelit iklan bisnes di blog yang sudah diikuti ramai pembaca.


Kepentingan Blog


Kepentingan Yang Pertama untuk mempunyai blog adalah kerana ia mudah di akses oleh sesiapa sahaja yang menggunakan internet di alam maya berbanding facebook kerana di facebook hanya friend saja yang boleh akses ke dalam facebook kita. Blog tidak memerlukan pelawat untuk meminta izin dan mendaftar masuk kepada pemilik akaun. Malah ia tidak memerlukan sistem log in. Ia adalah satu lama yang mesra dengan pembaca. Atas sebab itu, pembaca kurang gemari meninggalkan komen di blog yang mempunyai sitem kata laluan dan memerlukan tapisan terhadap komen ia seperti pembaca sedang berada di laman peribadi seseorang. Bagi laman yang mesra pembaca dan menggalakkan interaksi pembaca, penggunaan kata laluan dan tapisan terhadap komen sebaik-baiknya dielakkan.

Sekiranya kalian hanya mempunyai facebook bagi marketkan sebuah perniagaan i alam maya, apa yang akan anda tulis untuk memperkenalkan perniagaan, hanya pembaca dan pelanggan yang "LIKE" page kalian saja yang boleh membacanya. Itupun bukan semua yang buka untuk membacanya, hanya segelintir sahaja yang membaca. Lain pula situasinya jika menggunakan blog, apa sahaja yang anda tulis dan post boleh di akses, di jumpa dan di baca oleh sesiapa sahaja dengan melalui enjin carian.

Adakah kalian tahu yang kekuatan blog adalah dari segi enjin pencari. Enjin pencarian seperti Google sangat suka kepada Blog. Kebiasaannya ia seringkali memaparkan blog-blog sebagai maklumat pertamai yang tersenarai dalam result pencarian pembaca setelah menaip kata kekunci pencarian. Ini kerana di dalam blog terdapat banyak informasi yang dikongsikan oleh penulis yang menulis secara bebas. Ini sangat penting kerana hampir 90% pengguna internet menggunakan Google dan mereka akan dipaparkan kepada blog dan di dalam blog ini mereka akan membaca dan mendapatkan maklmumat tentang sesuatu dahulu dengan lebih terperinci serta meluas untuk mengetahu tentang sesuatu produk dan perkhidamatan sebelum membeli dan menggunakannya.
Selain itu, blog merupakan satu laman yang berfokus dan berpaksikan kepada sesuatu. Misalnya dalam penjenamaan. Ia adalah sebuah laman yang kemas dari segi warna, susunatur, kemudahan button dan bar maklumat di atas dan tepi . Ia menampakkan tentang keseluruhan isi kandungan blog/jenama. Penjenamaan yang baik adalah menjenamakan diri sendiri yang unik dan seterusnya boleh memperkenalkan produk dan perkhidmatan. Ini berbeza jika menggunakan facebook kerana pelawat perlu scroll down maklumat dan iklan tentang sesuatu produk. Jika di blog, ia mempunyai button menu dan pembaca boleh memilih bab dan kategori untuk di baca tanpa perlu scroll kesemuanya sebelum berjumpa dengan maklumat yang di carai.
Secara kesimpulannya, bagi pengguna dan pengusaha yang bijak, ia tidak akan menggunakan hanya satu sumber untuk tujuan menyampai dan memperkenalkan produk tetapi ia akan menggabungkan kesemuanya sebagai strategi pemasaran yang luas. Gabungkan facebook, blog dan web. Di dalam facebook perkenalkan entry dalam blog dan we kedai , di dalam blog perkenalakan website dan laman facebook kedai, di kedai pula perkenalkan link kan ke blog dan laman facebook. ia saling bersangkut paut dan terpulang kepada pembaca keraa ada yang hanya gemar online di facebook sahaja ada juga yang suka membaca detail di blog tak kurang juga yang suka melihat dengan tepat di laman web. Pelbagaikan suasana dan idea. Jadi kreatif dan berseronoklah dengan kemudahan teknologi yang ada dengan sebaik-baiknya dan menggunakannya dengan berlandaskan syarak.


Bagaimana kelas diadakan?

-Kelas adalah secara online 100%!

- Kelas adalah fleksibel mengikut masa kalian
-Tugasan diberikan namun ia adalah sangat mudah untuk diikuti.
- Tugasan penulisan dan tips penulisan, agar selepas 44 hari kalian sudah mahir
dan mampu menjadikan informasi blog adalah sesuai dengan sasaran pembaca
-Perlunya blog yang berinformasi dan santai agar dapat membina kredibiliti sekiranya kalian seorang usahawan online.
-Juga boleh dijadikan platform untuk serius di bidang penulisan, mahu menghasilkan ebook atau buku.
- Analisa akan dibuat berdasarkan pendidikan, pengalaman, kemahiran minat dan matlamat yang mahu dicapai. Analisa ini akan menentuka blog apa yang paling sesuai untuk dimulakan memperkenalkan diri dan penjenamaan diri agar dikenali pembaca blog.
-Sudah tentunya kalian tahu, blog adalah salah satu pemasaran yang efektif disamping promosi di facebook.

Berminat?
Hubungi saya di sini
http://www.facebook.com/khairunnisahamzahara 
atau di https://www.facebook.com/nisanua




Blog sifu saya iaitu Puan Masayu Ahmad di Harian Metro 11.1.2013
Boleh baca di sini 


Blog sifu saya, Kak Masayu Ahmad di Utusan Malaysia
Baca di sini


Blog saya dan kisah saya di Majalah era muslimah bil 17.










Bole lihat kesemua senarai blog yang terhasil dari kelas asas blog dan penulisan di :

            http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/



Di sini kalian boleh lihat blog-blog yang terbina dari peserta-peserta kelas asas blog dan seterusnya melayakkan mereka menjadi pembantu kelas dan juga guru online. Setiap peserta ada kepakaran tersendiri dan mempunyai perniagaan serta perkhidmatan tersendiri. Kami menunggu kalian untuk sama menyertai kami. Daftar segera untuk manfaat yang berlipat ganda.Kalian juga boleh!


Yuran pendaftaran RM120,  (kelas pertama sudah penuh)
23 pelajar dalam kelas pertama


Kini pendaftaran dibuka untuk kelas ke-2
RM130 (10 kekosongan lagi) RM150 (tinggal 3 saja kekosongan)

Yuran adalah untuk belajar teknik blog dan percuma 2 buah ebook.



Kini Sesi Ogos dan September

RM180
percuma 3 buah ebook

Terkini, Sesi kemasukan bulan OKTOBER
RM200 sahaja
(Nilai sebenar adalah rm285)
Setiap pendaftaran akan peroleh 3 ebook rujukan dan 1 ebook bonus percuma
Ebook belajar asas blog
Ebook superwahm supermom
Ebook 101 business makanan
Ebook 101 idea home based bisnes

Daftar dan Bayar di sini, 



Kisah Saya mula terjebak dalam penulisan blog berpengaruh ini:


Keputusan yang saya buat selepas meletakkan jawatan menjadikan saya seorang ibu yang tinggal bersama 2 orang cahaya mata 24 jam sehari. Saya gembira dengan keputusan saya, tiada lagi orang atasan atau orang bawahan seperti dalam organisasi dan birokrasi ketika bekerja di pejabat. Hampir setahun saya bergelar suri rumah sepenuh masa. Namun disebabkan Allah menganugerahkan minda yang aktif dan badan yang sihat menyebabkan saya tidak boleh duduk diam di rumah. Ada sahaja yang saya buat untuk memastikan ilmu yang ada semakin berkembang dan boleh dimanfaatkan orang lain. 

Saya pernah mempunyai sebuah blog yang saya bina ketika mula-mula berkhidmat di sebuah agensi kerajaan pada 4 tahun yang lalu iaitu : http://nuanisa.blogspot.com/ sejak awal saya menulis blog saya telah memikirkan idea untuk berkongsi tentang apa sahaja dengan masyarakat umum di luar sana. Saya merasakan ada satu jiwa yang bergolak di sebalik kehidupan saya yang penuh dengan rutin dan tugasan di pejabat. Selama 4 tahun saya perhalusi jiwa saya, saya makin nampak dan saya yakin saya gemar berkongsi, namun siapa saya, bukannya seorang pakar motivasi yang terkenal, bukan pula seorang pakar kediaman yang diminati ramai. Namun ia tidak mematahkan semangat saya.

Saya cuba mencari website dan sumber rujukan lain yang boleh mebantu saya untuk menulis sebuah website atau blog dengan cara yang baik dan berpengaruh. Lama juga saya mencari. Hampir 2 tahun sebelum saya meletakkan jawatan sebagai penjawat awam. Sebulan sebelum saya meletakkan jawatan saya terjumpa sebuah ebook JanaWangDari Rumah hasil penulisan Kak Masayu Ahmad. Saya tanpa berpikir panjang dan tanpa berbincang dengan suami saya membeli ebook ini. Sejak hari itu saya gemar mengikuti catatan Kak Masayu Ahmad yang membawa kepada keterbukaan hati saya dan nekad untuk melepaskan jawatan dan pualng ke rumah dengan hati berlapang dada dan berbekalkan sedikit panduan. 

Melayari kehidupan sebagai suri rumah sepenuh masa selama 1 tahun menjadikan saya gemar mencuba apa sahaja, saya membuat dan mengedar cheesetart, saya menceburi bidang perniagaan hartanah, saya membantu suami berniaga insurans, saya mengamalkan ilmu senibina saya dengan membantu jiran membuat pelan ubahsuai, membantu rakan-rakan membuat 3D hiasan dalaman, saya ambil upah membuat 3D perabot jenis bina dalam dan pelbagai lagi, tak terlepas juga dari menjadi guru tadika di tempat anak saya sekolah dan membuat lukisan mural di dinding tadika tersebut dengan upah yang lumayan. Pendek kata semuanya saya cuba. Namun saya pasti ada satu perkara yang saya inginkan sangat dan saya perlu keluarkan dari diri saya

Saya tak tahan lagi, lalu saya beranikan diri menyapa kak Masayu Ahmad dalam FB. Saya bertanyakan beliau bagaimana beliau membuat jadual rutin harian, lalu beliau mencadangkan agar saya masuki kelas beliau. Beliau menyakinkan saya untuk membuat sebuah blog yang berkongsi dengan pembaca tentang kepakaran saya dan maklumat yang saya nak sangat berkongsi kepada orang ramai dengan cara penulisan yang berpengaruh agar sentiasa dipilih untuk dibaca dan dimanfaatkan bukan terbiar begitu sahaja.

Akhirnya pada bulan April yang lalu saya mula mendaftarkan diri dan ketika itu saya tidak mempunyai laptop sebab laptop saya ada di service centre. Kebetulan masa itu saya sibuk pula mengikuti suami outstation dan tidak mempunyai masa yang banyak untuk berblog. Alhamdulillah kak Masayu faham keadaan saya dan selepas pilihanraya saya mula nekad untuk start menuntut ilmu dengan kak masayu secara serious.


Alhamdulillah, satu persatu beliau mula tunjuk kan langkah. Beliau membuat analisa terlebih dahulu kepada saya tentang apa minat dan kepakaran saya. Banyak yang saya ceritakan, namun akhirnya kak Masayu terbau akan kepakaran saya dan menyakinkan saya untuk menulis tentang satu kepakaran untuk dikongsi bersama masyarakat. Saya rasa bertuah kerana kak Masayu memberi tunjuk ajar seakan-akan pensyarah ketika saya membuat degree dahulu. Memberi pencerahan terhadap tajuk dan pecahan bab terhadap tajuk utama tersebut.

Kini saya rasa bersemangat dan teruja untuk menulis blog. Makin hari makin dapat rentaknya. Kata kak Masayu, perlahan-lahan, lama-lama saya akan boleh menulis 5-10minit untuk satu entry. Tak sabar rasanya. Kini saya masih berguru dengan beliau dengan pengharapan akan menghasilkan sebuah ebook yang boleh diletakkan di pasaran. Moga hasil penulisan ini menjadi tapak untuk saya mencambahkan ilmu saya. Andaikata satu hari nanti nyawa ditarik kembali, catatan penulisan saya adalah antara bekalan untuk saya yang mana boleh dimanfaatkan dalam rutin kehidupan orang lain demi keluarga yang tersayang akan terbela sebuah agama dan negara.

Bagi yang ingin mengikuti kelas ini saya sangat menggalakkan, ia bukan semestinya untuk mereka yang telah berhenti kerja malah boleh juga bagi mereka yang sedang bekerja. Kelas ini dijalankan secara flexible di mana kita bersoal jawab dan mendapat tugasan serta dokumen maklumat secara online sahaja. Ikut bila-bila masa yang kita selesa dan boleh kita luangkan. Jika Kak Masayu tidak online, kita boleh tinggalkan massage sahaja dan beliau akan jawab apabila sekembalinya beliau di atas talian. Sangat mudah dan berkesan. Kita juga akan dimasukkan ke dalam sebuah group tutorial di mana kita akan bertemu protege-protege yang lain. Yang pasti setiap dari protege akan menghasilkan sebuah ebook yang pertama dalam hidup bersama kak Masayu di akhir kelas ini. Pasti teruja kan? Begitu juga dengan saya. Semoga saya diberikan kudrat untuk menghasilkan ebook Panduan Lengkap Kediaman Anda pada masa terdekat ini. Insyaallah..aminn


setelah mempelajari teknik asas blog dan penulisan bersama sifu, saya dilantik menjadi pembantu kelas dan seterusnya kini menjadi Guru Online untuk kelas asas blog dan penulisan. Alhamdulillah sudah ada 7 protege hebat dalam kelas ini. Berikut adalah url blog mereka:

http://murnizuriatimohamed.blogspot.com/
http://mariatulqiptiyah.blogspot.com/
http://kizeewattyzainal.blogspot.com/
http://norsaadahabdultalib.blogspot.com/
http://ruthmuareen.blogspot.com/
http://sitinurulhusnahashim.blogspot.com/
http://azlinazabha.blogspot.com/
(lihat senarai terkini di side bar blog saya )

masih ada 3 tempat kosong untuk kalian penuhkan kelas. daftar dan bayar yuran kelas di sini: (kelas baru dibuka untuk kemasukkan seramai mungkin)
http://khairunnisahamzahara.blogspot.com/p/borang-tempahan.html


Apa kata peserta yang telah menyertai kelas ini setelah 2 minggu di dalam kelas ini, 

Murni Zuriati
http://murnizuriatimohamed.blogspot.com/ 



Kelas Asas Blog - I am Blessed!!

Alhamdulillah...  Syukur saya panjatkan ke hadrat Ilahi... 

2013 ialah tahun kelima saya dalam bisnes.  Tahun gilang - gemilang secara peribadinya buat saya.  3 tahun pertama saya bertapak dan membina momentum bersama suami.  Pelbagai dugaan hebat harus kami tempuhi kerana pada waktu itu kerana segalanya bergantung kepada temujanji.  Semuanya 'offline'.  Pernah kami pergi ke Kuala Lumpur dari Johor Bahru untuk memenuhi permintaan seorang rakan yang ingin mendapat penerangan tentang bisnes.  Namun, setibanya di sana, beliau sendiri membatalkan temujanji atas alasan banyak kerja sekolah hendak disiapkan.  Kadangkala terpaksa juga kami redah saja untuk berjumpa dengan teman-teman lama.  Terpaksalah berbual dalam 2 ke 3 jam sebelum bercerita tentang hajat sebenar (yang belum tentu diterima).  Segalanya menuntut masa dan kos.  Apatah lagi ketika itu saya masih lagi bekerja.  Bil telefon mencecah hingga RM300 sebulan, duit minyak lagi, duit belanja prospek makan lagi, tapi bonus??? RM 2000 ke RM 4000 sahaja.

Tahun ke 4 (2012) berniaga, segalanya sudah menjadi lebih mudah.  Media sosial 'Facebook' telah wujud.  Dalam Smart Tycoon Group (STG) pula kami diajar mengenai teknik 'online' bisnes yang luarbiasa hebat iaitu 'Spiritual Online Marketing'.  Pada tahun itulah rangkaian kami mula berkembang. Jumlah jualan kumpulan kami (CAT) telah meningkat mendadak dari RM150, 000 setahun kepada RM2.4 juta!!! Pendapatan tahunan pula meningkat 6 kali ganda dari tahun sebelumnya. Yang paling saya suka, kami dapat semua itu dengan kos yang jauh lebih rendah!!!  Bil telefon? Tidak mencecah RM100 pun.... 


Benarlah kata mentor saya, mentor Ariffin Shah,

" Ilmu itu hanya akan datang kepada kita apabila kita bersedia untuk menerimanya"

Tahun 2013 ini, saya pasti kerjaya saya ini akan lebih bersinar.  Setelah saya membina rangkaian perniagaan, Allah datangkan 2 orang guru lagi kepada saya, Cikgu Khairunnisa Hamzah dan Sifu Masayu Ahmad.  Dua insan ini bersedia berkongsi ilmu yang sangat mahal mengenai asas blog secara percuma kepada saya!! Terima kasih Allah.  Siapakah mereka ini?  

Pn Khairunnisa adalah seorang rakan saya, yang dulunya seorang arkitek di jabatan kerajaan.  Kini, beliau sudah boleh memilih untuk berkarya dari rumah, bergerak sebagai arkitek secara 'free lance' dan pada masa yang sama menulis blog untuk berkongsi pengalaman dan ilmu dengan rakan-rakan lain.  Sifu Masayu Ahmad pula, bekas wartawan Karangkraf dan kini bergiat sebagai penulis bebas sepenuh masa.  Setiap komen dari beliau jelas menampakkan profesionalisme beliau.  I can't explain how blessed I am to be guided by them. 

Saya sebenarnya kurang mahir dan kurang minat mengenai ilmu 'online'.  Namun, saya tiada pilihan lain selain melangkah ke dunia tanpa sempadan sekiranya saya ingin berkongsi dengan lebih ramai orang yang mempunyai impian untuk berjaya.  Melalui Kelas Asas Blog, laluan terbuka luas untuk saya meneroka lebih banyak peluang dalam dunia online dan yang beruntungnya saya, saya tidak perlu 'google' sendiri (memang saya tidak akan buat!) untuk menghasilkan blog, tetapi saya ada guru yang sedia menunjukkan jalan.  

Selain guru, saya dapat berkenalan dengan lebih ramai personaliti usahawan lain.  Bukan calang-calang orang, tapi sanggup merendahkan diri dan mengosongkan cawan minda untuk menerima ilmu asas ini.  Bila kenal lebih ramai orang, minda saya jadi lebih terbuka.  Lebih segar dengan idea-idea baru.  I feel like I have been lifted to the next level!!  Saya kini boleh merangka hala tuju yang lebih maksima saya dan rakan niaga dalam rangkaian saya.  Again, thank you Allah.

Terima kasih Kelas Asas Blog kerana memberikan saya ilmu dan pengalaman yang membantu saya pergi lebih jauh, terbang lebih tinggi....  

RM150 sahaja dan percuma 2 buah ebook sebagai rujukan
RM180 dan percuma 3 buah ebook

satu lagi ulasan tentang kelas dari peserta

Mariatul Qiptiyah
http://mariatulqiptiyah.blogspot.com/


Sambungan Kisah Saya 10 Tahun Yang Lepas...

Menjadi seorang wanita bekerjaya memang jadi satu kebanggaan. Apatah lagi masih bujang. Bangga dipuji pandai berdikari dan hidup sendiri. Apatah lagi kerja saya menuntut saya berpindah jauh dari kampung halaman di Selatan atau 'hometown' saya di Kuala Lumpurs. Selepas bertugas di Kuala Lumpur selama 2 tahun, saya diarahkan berpindah ke Johor Bahru. Lima tahun di sana diarahkan pula bertugas ke Pulau Mutiara. Berpindahlah saya lagi. Baru 2 tahun di Pulau Pinang, sekali lagi saya diarahkan berpindah cuma kali ini lebih jauh dari biasa. Dalam sejarah 110 penubuhan Jabatan saya bertugas, ini kali pertama pegawai jabatan ini diarahkan bertugas ke Sarawak dan Sabah. Ya, akhirnya saya di sini, di Bumi Kenyalang. Sememangnya setiap yang terjadi itu ada hikmah di sebaliknya. Syukur alhamdulillah di sini saya bertemu dengan jodoh saya.

Pengalaman bekerja dan berpindah ke tempat yang jauh dari keluarga dan kampung halaman banyak mengajar saya erti ikatan kekeluargaan dan bersaudara. Bila tinggal jauh dari keluarga dan kampung, banyak yang saya ketinggalan. Majlis-majlis kahwin sepupu dan anak buah, kenduri kendara, cuti-cuti emak saya dengan keluarga makcik-makcik yang lain. Seringkali juga bila saya telefon emak, emak sudah berada di kampung berkumpul dengan saudara mara, atau berada di tempat2 percutian dengan adik-adik. Saya rasa sedih. Rasanya saya banyak ketinggalan segala keseronokkan bila sering tiada dengan mereka.



Selain itu, saya juga sering jadi yang paling lewat sampai bila ada kecemasan. Sekali seorang pakcik saya meninggal, kemudiannya 2 orang sepupu saya pula yang kembali ke rahmatullah. Ketiga-tiga kalinya saya lambat sampai ke kampung. Jenazah sudah selamat dikebumikan baru saya hendak sampai. Tidak dapat saya menatap wajah mereka buat kali terakhir. Semoga roh mereka dicucuri rahmat dan ditempatkan di dalam golongan yang diredhai Allah.
Kejadian-kejadian ini menyebabkan saya sering berfikir sendiri. INILAH HARGA YANG PERLU SAYA BAYAR KERANA PEKERJAAN INI. Di sebalik gaji dan kelebihan lain yang saya terima, ada yang lain pula terpaksa saya lepaskan. Jadi apa yang perlu saya lakukan agar perkara seperti ini tidak berterusan?
Saya mencuba bermacam-macam cara dan idea. Pelbagai perniagaan telah saya cuba. MLM, ejen insurans, berniaga terus, berniaga online pakaian kanak-kanak dan lain-lain. Hummm, nampaknya semuanya tidak menjadi lagi. Sehingga kini saya masih tercari-cari lagi jalan keluar saya. Saya tahu saya perlu buat sesuatu. Jauh di sudut hati saya tersimpan satu azam untuk berhenti kerja dan buat sesuatu yang membenarkan saya punya jadual waktu yang fleksibel untuk semua perkara. Namun, untuk merealisasikan impian berhenti kerja bukan satu perkara yang mudah. Banyak perkara yang perlu dipertimbangkan. Tambahan pula masih ada lagi hutang-hutang yang perlu di lunaskan.
Alhamdulillah setelah berumahtangga, perkara ini saya bawa berbincang dengan suami. 'Proposal awal' kata saya. Reaksi suami ternyata seiring dengan hati saya. Kami bersetuju saya akan menjadi surirumah sepenuh masa satu hari nanti. Namun kami perlu lakukan pelbagai persediaan baik dari segi mental dan fizikal. Baik dari segi kewangan, rohani dan restu kedua ibu bapa kami. Saya perlu yakinkan kedua belah keluarga tiada apa yang rugi malahan menguntungkan. Saya juga tidak mahu terlalu membebankan suami dengan hutang-hutang dan perbelanjaan saya.
Satu hari hati saya terbuka untuk respon kepada seruan sepupu saya Nisa Nuar atau Khairunnisa Hamzara untuk mendapatkan bantuan dan berkongsi pengalamannya berhenti kerja seterusnya menjadi suri rumah sepenuh masa yang berjaya. Dari sifu saya yang comel dan ceria ini saya mula mengenali WAHM, SAHM dan SOHO. Darinya juga saya sedang mula mengikuti Kelas Asas Blog Online sebagai permulaan saya menjadikan cita-cita saya untuk menjadi Suri Rumah Sepenuh Masa Yang Superb satu realiti. Awalnya saya fikir, apa salahnya saya mencubakan. Insyaallah, mana tahu inilah jalannya. Chaiyo Mariatul Qiptiyah!!! Jangan berhenti berharap dan berusaha!!!


Ulasan lain tentang kelas ini boleh di baca lagi di :
http://khairunnisahamzahara.blogspot.com/search/label/19.%20TESTIMONI%20KELAS

mula kan langkah kalian dengan menyertai kelas asas blog dan penulisan:


1.untuk tempahan dan memulakan kelas  pendaftaran di sini
http://khairunnisahamzahara.blogspot.com/p/borang-tempahan.html

boleh juga email kan kepada khairunnisahamzahara@gmail.com atau berhubung dengan saya terus di atas talian di FB khairunnisa hamzahara
2. untuk pelajar yang telah membuat bayaran pendaftaran akan di masukan ke dalam Group Tutorial Belajar Asas Blog. Perbincangan dan sesi pembelajaran akan berlangsung di situ. Dokumen dan latihan akan diedarkan dari masa ke semasa.

3. Masa adalah flaxible , 100% seacara online

4. Di akhir kelas, pelajar akan mempunyai blog sendiri dan berupaya menghasilkan banyak lagi blog lain yang boleh menarik pembaca dan boleh menjadi blog berpengaruh

5. Kelas ini akan dikendalikan oleh saya sepenuhnya dan akan di monitor oleh kak Masayu Ahmad sendiri (Pengasas)


yuran akan dinaikkan RM150 selepas kuota 20 cukup tinggal 10 kekosongan sahaja lagi untuk kelas kedua

kini yuran adalah RM150 dan percuma 2 buah ebook sebagai rujukan

Kelas pertama dan kedua telah penuh
Kelas baru dibuka
RM180 sahaja dan percuma 3 buah ebook

Kelas OKtober
RM200 sahaja (dapat 3+1 ebook rujukan)

Yuran mungkin bertambah lagi pada masa akan datang kerana setiap hari kami menerima kemasukan baru . Daftar segera sementara yuran masih berbaloi untuk disertai dengan budget kalian. Budget hanya sekali, ilmu dan hasil yang diperleh berkekalan malah dapat menambahkan pendapatan berlipat kali ganda serta balik modal bayar yuran kelas ini!
 
Tunggu ada lagi!
untuk promosi  

Promosi Bulan Julai (sempena ramadhan)
Promosi Bulan Ogos-September 
ini promosi bagi mereka yang tidak dapat ikuti kelas namun perlukan ilmu tentang panduan asas blog dan penulisan serta kekuatan mental dan rohani untuk persediaan bekerja di rumah

Pakej Asas Wahm Sahm Soho
RM125 untuk 3 buah ebook di atas.
percuma senaskah buku
Promosi ini telah tamat

Dapatkan promosi kelas dan promosi pakej ebook hari ini sebelum harga dinaikkan lagi 
pada masa akan datang. 
promosi ini telah tamat

Jika rasa tidak mampu untuk belajar online kerana kekekangan masa atau belum berkesempatan, boleh beli dulu pakej ebook sebagai langkah permulaan dalam memulakan perniagaan secara online di rumah. Lihat pakej di bawah. Ini hanya untuk promosi bulan Oktober sahaja


untuk pembelian dan pendaftaran boleh buat disini
Tempah dan daftar sekarang di:
 http://khairunnisahamzahara.blogspot.com/p/borang-tempahan.html
atau email dahulu pertanyaan anda ke khairunnisahamzahara@gmail.com
atau terus ke FB official penulis Khairunnisa Hamzahara





6 comments:

Unknown said... [Reply to comment]

Salam,berminat utk join.tp tak sure first step nya :-)

Khairunnisa Hamzah said... [Reply to comment]

waalaikumusalam,
boleh mulakan dengan mendaftarkan diri, seterusnya kami akan guide. buat pendfataran rm180 di sini :

http://khairunnisahamzahara.blogspot.com/p/borang-tempahan.html

ROGERS TIAM said... [Reply to comment]

Mohon tunjuk ajar memulakan blog

Unknown said... [Reply to comment]

Tips yg bagus....

Ima Nurseri & Lanskap said... [Reply to comment]

Saya berminat nak belajar buat lukisan landskap 3d...boleh ke

Jessica L. Smith said... [Reply to comment]

Setelah menjalin hubungan dengan Wilson selama tujuh tahun, dia putus dengan saya, saya melakukan segala yang mungkin untuk membawanya kembali tetapi semuanya sia-sia, saya sangat menginginkannya kembali kerana cinta yang saya ada padanya, saya memohon kepadanya dengan segalanya , Saya membuat janji tetapi dia menolak. Saya menjelaskan masalah saya kepada seseorang dalam talian dan dia mencadangkan agar saya menghubungi penyihir ejaan yang dapat membantu saya mengeja mantera untuk membawanya kembali tetapi saya adalah jenis yang tidak percaya dengan ejaan, saya tidak mempunyai pilihan selain mencubanya, Saya bermaksud penyihir mantra bernama Dr Zuma zuk dan saya menghantar e-mel kepadanya, dan dia memberitahu saya bahawa tidak ada masalah bahawa semuanya akan baik-baik saja sebelum tiga hari, bahawa mantan saya akan kembali kepada saya sebelum tiga hari, dia mengeja dan mengejutkan di hari kedua, sekitar pukul 4 petang. Mantan saya memanggil saya, saya sangat terkejut, saya menjawab panggilan itu dan semua yang dia katakan ialah dia sangat menyesal atas semua yang berlaku, bahawa dia mahu saya kembali kepadanya, bahawa dia sangat menyayangi saya. Saya sangat gembira dan menghampirinya, begitulah kami mula hidup bersama dengan bahagia lagi. Sejak itu, saya telah berjanji bahawa sesiapa sahaja yang saya kenal yang mempunyai masalah hubungan, saya akan membantu orang tersebut dengan merujuknya kepada satu-satunya penyihir ejaan yang nyata dan kuat yang menolong saya dengan masalah saya sendiri dan yang berbeza dengan semua yang palsu di luar sana. Sesiapa sahaja mungkin memerlukan bantuan penyihir mantra, e-melnya: spiritualherbalisthealing@gmail.com atau WhatsApp dia +15068001647
anda boleh menghantar e-mel kepadanya jika anda memerlukan pertolongan dalam hubungan anda atau apa-apa. HUBUNGI DIA SEKARANG UNTUK PENYELESAIAN KEPADA SEMUA MASALAH ANDA

Post a Comment

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LIKE OFFIAL FB KHAIRUNNISA HAMZAHARA

LIKE PAGE REKABENTUK 3D

LIKE PAGE PENULIS BEBAS DAN USAHAWAN ONLINE

LIKE PAGE BELAJAR BLOG ONLINE

LIKE PAGE HOMESTAY PENULIS

LIKE PAGE BUTIK MUSLIMAH PENULIS

LIKE PAGE WAHM SAHM SOHO