NUFFNANG

Sunday 27 October 2013

PENGALAMAN KE BANDUNG BERSAMA PRUDENTIAL (TRIP PERTAMA)

Teks: khairunnisa hamzahara

Kali ini terasa pula seronok nak kongsikan kisah pengalaman berkunjung ke negara jiran bersama suami pada tahun 2010 yang lalu (sudah 3 tahun berlalu). Alkisah, Prudential telah menaja percutian kami di Bandung bersama ajen-ajen prudential yanng lain yang layak mendapat tajaan setelah melepasi pencapaian yang ditetapkan oleh prudential. Bermula dari airport sehinggalah ke bandung dan pulang semula ke tanah air, prudential telah memastikan kami mendapat percutian yang terbaik dan bermakna.

Kami pergi berdua, anak-anak tinggal bersama nenek dan atuk. Rase sedih tapi terpaksa tinggalkan untuk 4 hari. Hari pertama kami di bawa melawat sekeliling bandar bandung dan kemudian check in hotel. Keesokan harinya baru kesronokkan melancong terasa, kami di bawa menaiki gunung berapi, tangkuban perahu. Cantik pemandangan. Orang kata sejuk tapi semasa kami jejak kaki ke sana tidak lah terasa terlalu sejuk, Nyaman saja, kadang-kadang ada terik matahari. Hari ketiga kami di bawa ke toko membeli belah dan hari keempat sudah pulang semula ke KL.

Yang menyeronokkan kami, apabila melancong di bawah tajaan Prudential, kami diberikan layanan dan kebajikan yang bagus sekali. Setiap peserta dijaga dengan baik dan di bawa ke tempat makan yang mewah dan menyelerakan. Semuanya di taja. Hotel juga sangat memuaskan. Dalam group kami ada 8 orang Melayu sahaja, yang lain berbangsa Cina. Walaupun beribu ajen prudential sama ikut trip ini tetapi kami dibahagi kan kepada kapal terbang yang berlainan dan bas pelancong yang berlainan. Kami hanya bersama group kami sepanjang lawatan. Adangkala terserempak group lain juga.

Dari dalam kapal terbang lagi kami dah tak sabar untuk sampai ke bandung. Ini adalah lawatan pertama suami ke Bandung manakala ia merupakan lawatan ke dua saya ke Bandung. Kali pertama saya pergi ketika bujang dahulu untuk buat kajian pembelajaran. Setibanya di airport Bandara Hussin Sastranegara Bandung, kami amat teruja. Sempat bergambar sebelum ditegur oleh polis airport. Rupa-rupanya, airport ini adalah military airport. Tak lama nanti bandung akan buat airport yang baru untuk international airport bandung. Jadi kami bergambar lah sepuas hati sebelum ia dirobohkan dan diperbaharukan semula.

Kami disambut mesra oleh ajen pelancongan yang dilantik oleh prudential dan pemandu pelancong di bandung, namanya Ahmadi. Driver bus di sana dipanggil "Big Daddy" dan pembantunya dipanggil "small daddy" kami meneroka bandar bandung seharian sebelum check in hotel. Kesimpulan di bandung ini , yang kaya, sangat kaya dan yang miskin itu, sangat miskin" terlalu besar jurang antara 2 darjat.

Setiap meals dah disediakan oleh prudential, jadi tak perlu risau lagi, cuma hari ketiga kami dibiarkan bebas untuk membeli belah. Oleh itu di hari tersebut kami tidak dilengkapkan denagn meals seharian agar kami boleh mengikut haluan masing-masing dan explore bandar bandung sendiri sebelum pulang keesokkannya.

Ada juga yang tak pandai cari makanan dan sibuk bershopping hingga ada yang mula perut masuk angin sebab takut dan tidak tahu hendak cari kedai makan yang mana okey. Ini disebabkan kami mendapat berita yang ramai pula orang malaysia dimasukkan ke hospital kerana menghidapi cirit-birit dan muntah di sana. Alhamdulillah sepanjang di sana kami dapat mencari tempat yang sedap dah bersih.

Ketika sampai sehinggalah hari kedua kami dibawa ke restoren yang besar-besar dan agak mewah. Tengah hari makan makanan minang, malam makan makanan sunda, memang sedap . Mungkin juga sebab dah terlalu lapar. Biasalah kalau melancong perut mesti cepat berkeroncong.

Hotel golden flower kat bandung ni selesa jugak..siap ada wayang untuk ditonton di bilik tayangan di ground floor. Sempat kami melayan wayang kecil di bawah lobi hotel di situ sementara menunggu semua orang cukup dan bersiap untuk menaiki bas bagi memulakan perjalanan.

Apa yang menarik, bangun saja di pagi hari , prudential sudah mengucapkan good morning kepada kami dan menjamu kami dgn makanan yg membuka selera kami di awal pagi.

Hari kedua kami di bawa ke tangkuban perahu, gunung berapi yang masih aktif, tapi kami tak dibenarkan turun ke bawah berikutan ada kes yang mati dek kerana terhidu sulfur beracun dari kawah gunung berapi tersebut. Kami hanya ambil gambar dan membeli kraft buatan tempatan yang kebanyakkannya dibuat daripada batu dan larva gunung berapi tersebut. Sangat kreatif.

Disepanjang atas gunung , kami sentiasa diekori oleh penjaja. Mereka kata mereka penjaja berlesen. Setiap seorang pelancong akan ada sekurang-kurangnya 2 penjaja yang eskot memanjang. Bayangkan bertapa ramainya penjaja berbanding pelancong di atas gunung berkenaan. Simpati punya pasal beli jugaklah.Ada satu perhiasan yang diukir dari batu gunung ni, dijual dgn harga 600 000 rupiah tapi  lepas kami terus berjalan dan buat tidak heran, mereka turunkan harga perlahan-lahan . Apabila kami dah nak berangkat pulang, boleh pula mereka nekad kata harga boleh dikurangkan menjadi 100 000 rupiah saje (dalam RM30 lebih aje) ok lah tu, terus kami bersetuju untuk membeli.

Selepas turun dari tangkuban perahu, kami di bawa berjalan-jalan di bandar sekitar nya dan di Puncak. Kami menikmati makan tengah hari dan malam di Puncak. Pemandangan sangat indah.

Kami juga turut di bawa ke kartika sari, kedai bakery orang indonesia yg sgt terkenal. Tetapi rata-rata yang berbangsa cina tidak mahu ke sini, mereka sudah rancang untuk ke Holland Bakery. Katanya itu kedai Bakery bersejarah. Jadi pemandu pelancong pun bawa lah kami ke holland bakery. Siap kami semua tempah kek minta orang kedai tu buat fresh hantar ke hotel sebelum kami check out dari hotel nanti.

Kalau dah cintakan seni, di mana-mana pon kita akan nampak dan kagum kesenian orang. Tapi yang paling seronok,lukisan oil painting di atas kanvas ni after tawar menawar, 2 keping dapat dibeli dengan rm120 000 rupiah saje (Rm 60 lebih) kalau kat malaysia mahu RM 400-RM500 sekeping) berbaloi lah.

Di Bandung apa apa yang istimewa ya? Semestinya seronok membeli belah di sini kerana harganya jauh lebih murah dari Malaysia. Makanya bagi yang berhajat untuk ke sini bolehlah bawa duit lebih sikit, di sini siang malam aktivitinya mencari barang. Bila cash dah habis, guna credit crad. (bukan saya tetapi peserta yang lain :)) Tetapi kalau mahu beli barang yang hargasama saja macam di KLl dan ada aje di KL, baik lupakan, sebab ia hanya akan buat berat beg saje. Kalau ingin membeli, belilah barang yang tidak ada di KL seperti batik indon dan kraft nya.

Yang penting, belilah lukisan jalanan mereka. Murah dan cantik. Mereka ni banyak artis-artist jalanan. Disebabkan saya memang tahu lukisan sebegini sememangnya lebih mahal di Malaysia, saya beli beberapa keping lukisan untuk di bawa pulang dan gantung di rumah. Kalau nak tunggu saya buat painting sendiri, bila lah agaknya. Tak mengapa, macam mana pun satu hari nanti saya akan hasilkan satu painting untuk tatapan semua pembaca juga.
Akhirnya sebelum pulang, sempat lagi kami bershopping di pasar baru dan packing cepat-cepat sebab bas datang ambil dalam pukul 11pagi untuk ke airport. Yang lambat siap, kena tinggal, maka kene pergi ke airport naik teksi sendiri ini kerana pemandu pelancong tidak mahu mengambil risiko untuk ketinggalan kapal terbang pulang ke Malaysia bagi yang lain dek kerana mahu tunggu seorang dua yang masih belum naik bas dan sedang bersiap (ini penangan beshopping di bandung, ramai yang kene tinggal bas ke airport sebab masih bershopping di saat akhir)

Selepas sudah seronok melancong ditempat orang. Sangat taak sabar rasanya hendak pulang untuk dakap anak-anak. Sampai saje di airport terus dukung anak2 yang sangat dirindui. Kami sempat beli baju batik indonesia sedondon :p

Catatan Pengembaraan
//KHAIRUNNISA HAMZAHARA//
Koleksi Catatan dari Blog lama
mei 2010

untuk membina sebuah blog yang berpengaruh dan digemari pembaca sila daftar ke kelas online asas blog di sini : http://khairunnisahamzahara.blogspot.com/2013/06/kelas-belajar-asas-membuat-blog-dan.html

kini dibuka peluang untuk membina kerjaya sebagai Usahawan Perunding Insurans Prudential kepada semua. untuk bermula, emailkan tentang diri kalian di email berikut: khairunnisahamzahara@gmail.com atau whatapps (message saja) di 0197720507

Maria Qiptiyah said... [Reply to comment]

Aduh Nisa..cantik2 dan murah2nya lukisan2 tu. Geramnya.....

TIARA TOURS said... [Reply to comment]

HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
TAK ADA EXTRA BAYAR.
TAK ADA TIPU – TIPU !!!
HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

ITINERAY :

DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

SERVICES TERMASUK :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK :
• DRIVER
• PATROL
• EKSIDENT INSURANCE
• GOVERNMENT TAX