NUFFNANG

Monday 10 June 2013

Stim Mop Elektrik, Dapur Induksi , Mesin BAsuh Muatan Hadapan, Security Door,

Teks : Khairunnisa Hamzahara




Assalamualaikum 

Selamat Bekerja semula kepada pembaca-pembaca yang budiman, lebih-lebih lagi yang telah cuti rehat lama untuk meraikan anak-anak yang sedang bercuti pada musim cuti sekolah yang lalu. Pada hari Jumaat dan hari Ahad yang lepas (semalam), saya telah berkunjung ke Pameran Perabot dan Barangan Elektrik di Mitc Melaka. Alhamdulillah banyak input baru yang diperoleh semasa berkunjung di sana bersama keluarga. Memang penat juga untuk menjelajah kawasan expo itu ketika anka-anak masih kecil ni. Ada yang menangis nak dukong dan lagi sorang pula menangis nak susu dan nak makan. MAhu tak mahu jalan saja melihat pameran sambil Melayan telatah anak-anak.

Sepanjang menjelajah dewan expo tersebut ada beberapa teknologi dan kelengkapan yang menarik minat saya untuk berkongsi kisahnya pada semua pembaca. Kesemua barangan ini makin canggih dan makin memudahkan kehidupan manusia. Walaupun harganya mahal namun ramai yang membelinya dek kerana mahu menjimatkan masa dan tenaga,. Jika ada duit apa salahnya, ia ibarat memperoleh aset yang dapat meringankan tugas kita di rumah. Jika tidak mampu jangan kecewa, selagi ada kudrat dan tenaga kita gunakanlah sebaik baiknya :)

DI sini saya ingin berkongsi dan membuat kupasan serba sedikit tentang kelengkapan rumah terbaru yang saya rasa seronok untuk bercerita di sini:-


Mesin Basuh 

Mesin basuh moden boleh didapati sama ada dari jenis muatan atas ataupun muatan hadapan. Saya pernah ada mesin basuh muatan atas dan sekarag menggunakan mesin basuh muatan hadapan. Masa di pameran hari tu banyak diketengahkan mesin basuh muatan hadapan. Apa bezanya kedua-dua jenis mesin basuh ini? Ini sumber yang saya peroleh dari wikipedia.

Muatan atas

Mesin basuh muatan atas menempatkan pakaian yang dimuatkan melalui penutup di sebelah atas ke dalam tab yang disusun menegak serta mempunyai pemutar (pulsator) pada bahagian dasarnya. Mesin sebegini popular di Asia, Australia, Amerika Syarikat, Amerika Latin, New Zealand, Kanada dan Malaysia. Semasa kitar cucian, tab yang berisi pakaian diisi dengan air yang banyak untuk menyokong pakaian dan pergerakan pemutar menarik pakaian ke bahagian dasar tengah ke arah pemutar. Kemudian pakaian bergerak ke arah sisi tab dan proses berulang bagi arah putaran yang berlawanan sehinggalah masa cucian tamat. Selepas proses cucian tamat, sebahagian air dibuang dan pemutar memutar pakaian dalam sela masa yang sangat singkat bagi menyerakkan pakaian untuk menyeimbangkan muatan pakaian sebelum proses putaran kering perantara. Proses seterusnya diulang bagi bilasan pertama dan terakhir, dan selepas kitar bilasan terakhir tamat, kitar putaran kering terakhir berlangsung selama lebih kurang 6 minit bagi mengeringkan pakaian sepenuhnya.
Kelebihan mesin basuh muatan atas ialah:-
  1. Harganya lebih murah daripada mesin muatan hadapan.
  2. Kurang penyelenggaraan berbanding mesin muatan hadapan, terutamanya penggantian sesendal pintu sebagaimana mesin muatan hadapan. Ia adalah kerana mesin muatan atas hanya bergantung pada graviti untuk mengekalkan air pada mesin, tidak seperti mesin muatan hadapan yang memerlukan satu pintu kedap air bagi mengelak kebocoran.
  3. Sabun, pelembut pakaian serta cecair peluntur boleh ditambah secara terus ke dalam tab, tidak seperti mesin muatan hadapan di mana bahan-bahan cucian tersebut mestilah dimasukkan ke dalam bekas khas dan seterusnya ditambahkan ke tab cucian melalui injap kawalan soleniod.
  4. Sesuai digunakan oleh orang bertubuh tinggi lampai kerana tidak perlu tunduk untuk memuatkan pakaian ke dalam mesin sebagaimana mesin muatan hadapan.
Kelemahannya pula ialah:-
  1. Banyak menggunakan air berbanding mesin muatan hadapan.
  2. Tidak sesuai untuk mencuci bantal kerana ia cenderung untuk terapung di permukaan atas tab cucian.
  3. Tindakan agresif pemutar boleh merosakkan fabrik jenis lembut seperti sutera.

Muatan hadapan

Gambar: Ini model yang saya pakai sekarang di rumah.
 

Mesin basuh muatan hadapan memerlukan pengguna untuk memasukkan pakaian ke dalam tab melalui pintu hadapan yang kedap air. Kesan sentalan dihasilkan melalui pergerakan tab serta tindakan graviti, sebagaimana kaedah cucian zaman dahulu dengan menghempas pakaian ke atas batu. Pergerakan tab mengangkat pakaian ke bahagian atas tab sebelum pakaian jatuh semula ke dasar tab.
Kelebihan mesin basuh muatan hadapan ialah:-
  1. Kurang memerlukan air dan sabun berbanding mesin muatan atas.
  2. Lebih menjimatkan tenaga elektrik berbanding mesin muatan atas.
  3. Mesra orang kerdil kerana kedudukan pintu mesin yang amat mudah dicapai.
  4. Lebih senyap serta kurang kecenderungan untuk bergegar akibat ketidakseimbangan beban pakaian.
Kelemahannya pula ialah:-
  1. Mesin muatan hadapan lebih mahal daripada muatan atas.
  2. Kebocoran air melalui pintu hadapan cenderung berlaku akibat sesendal pintu yang tidak tahan lama.
  3. Pakaian yang lebih kecil seperti stokin boleh tercicir melalui ruang di celah pintu. Proses pengeluarannya memerlukan pengguna menanggalkan pemasangan mesin.
  4. Jika tidak dimasukkan dengan sempurna, pakaian boleh tersangkut pada pintu apabila pintu terkunci, menyebabkan pakaian rosak dan boleh koyak.
Yang paling saya suka pasal mesin muatan hadapan ni, adalah disebabkan bahagiannya kita bole buat perabot bina siap (built in cabinet) macam peti sejuk dan oven yang dibuna masuk bersama kabinet dapur, mesin ni pon bole buat bina siap sekali dgn kabinet sbb tak perlu buka penutup di bahagian atas malah buka di hadapannya sahaja.

Stim Mop ELektrik


Lain pula dengan kisah mop electric yang ada steamer. Dah macam ala-ala steamer iron. Boleh Lap dan steam lantai sekali untuk bunuh bakteria. Siapa ada kat rumah ni? Agak jakun juga masa tengok dia demo hari tu. Bole refer jenis steam mop di sini http://housekeeping.about.com/od/surfacefloors/tp/topsteammops.htm

Ini saya dapat sumber rujukan berkenaan stim mop ni
http://my.ixarticle.com/articles/635461/

Stim raksasa MOP A MOP Stim dengan Ciri-ciri Unik


The Monster Euroflex Stim MOP mungkin tidak popular sebagai MOP Kukuskan Shark tetapi ia adalah satu pilihan yang lebih baik. The Monster MOP Stim adalah salah satu daripada wap panas mop (literal) di pasaran. Lap ini mencapai suhu 266 darjah yang sememangnya cukup panas untuk membersihkan lantai dan membunuh hama, bakteria dan kuman. Jadi, jika keperluan utama anda lap stim adalah untuk tujuan pembersihan itu, anda pasti akan mahu melihat ke dalam Stim haiwan itu MOP yang lebih sedikit.

Sudah tentu, ia adalah suhu panas tidak satu-satunya bahawa MOP Monster Stim telah pergi untuk itu. Ia juga mempunyai banyak ciri-ciri kemas, ada yang tidak menyerap wap lain menawarkan. Salah satu ciri-ciri tersebut adalah ia empat tahap stim. The Monster MOP Stim membolehkan anda mengawal jumlah wap anda hendak gunakan. Ini memudahkan untuk menyesuaikan kepada jenis lantai anda pembersihan atau jumlah kotoran kotoran / berantakan anda menangani.

The Monster MOP Stim juga mempunyai jet stim bukan sahaja di bahagian bawah tetapi juga di bahagian hadapan. Ini bermakna anda boleh membersihkan stim baseboards dan sudut serta ketika anda sedang mengemop lantai anda. Pada 25 kaki, yang Monster Euroflex juga menawarkan salah satu wayar lagi mana-mana mop stim popular di pasaran hari ini.

Satu lampiran permaidani merupakan satu lagi ciri baik yang banyak menikmati mengenai haiwan itu. Dengan itu, anda boleh membersihkan permaidani dan karpet anda serta terdedah permukaan lantai anda. Ini ciri tambahan membantu untuk membuat kenyataan bahawa MOP Monster Stim berharga sedikit lebih tinggi daripada kebanyakan pesaing itu.
Permainan ini bukan tanpa ia berkongsi aduan sekalipun. Nampaknya dari beberapa ulasan negatif saya membaca bahawa bukan semua orang gembira dengan MOP Stim Monster mereka. Sesetengah pengguna mengadu bahawa mengendalikan kelihatan rapuh dan lain-lain dilaporkan mengendalikan mereka sebenarnya berbuka di luar. Dan masih orang lain melaporkan bahawa mesin mereka berhenti bekerja setelah beberapa ketika. Walaupun laporan-laporan ini tidak meluas, mereka masih sedikit mengganggu kerana ia seolah-olah mereka tidak mendapat masalah ini diselesaikan apabila mereka dipanggil perkhidmatan pelanggan Euroflex untuk membantu.

Semua ini harus diambil kira apabila anda sedang mempertimbangkan sama ada untuk membuat Stim Monster MOP pilihan menyerap wap anda. Walaupun keseluruhan sesebuah lap yang agak baik dengan beberapa ciri-ciri unik, terdapat sekurang-kurangnya beberapa alternatif di luar sana yang lebih kuat bertanding.


Safety Door


Saya pernah melihat sendiri pintu keselamatan (security door) ni kat rumah seorang sahabat. Ia bukan sahaja mempunyai beberapa lapisan tahap keselamatan malahan ciri-ciri rekabentuk jjuga diambil kira. Sekarang ia bukan lagi dipasang di pejabat-pejabat atau bangunan tertentu malah di rumah juga sudah menjadi kegilaan orang ramai untuk memasangnya dek kerana kes-kes pecah rumah dan samun yang menggila pada masa kini.

Pintu ini mempunyai 2 lapisan, lapisan pertama adalah pintu grill dan yang kedua daun pintu. Kedua-dua lapisan ini dilengkapi dengan sistem kunci yang memerlukan untuk diputar sebanyak 3 kali baru la ia terbuka/tertutup.

Fungsi pintu ini adalah untuk melindungi keselamatan pengguna daripada diceroboh oleh orang yang tidak dikenali. Pintu ini yang diperbuat daripada bahan tahan karat dan memiliki daya tahan yang tinggi. Pintu ini direka bukan sahaja untuk keselamatan tetapi masih menampilkan gaya dan keunikan tersendiri.


Dapur Induksi (Induction Cooker)



Seterusnya saya suka berkongsi berkenaan dapur induksi. Dapur induksi ni saya sendiri pernah gunakan. Saya seronok menggunakannya. Nak kata bil melambung tinggi tak la pula. Yang bestnye ia tidak merbahaya pada anak-anak kecil, tidak panas dan tiada apai untuk disentuh. butang penyelarasan api mesra pengguna dan mudah digunakan. Tidak perlu menggunakan gas atau risau kebocoran gas semasa ketiadaan di rumah. Semasa expo, banyak syarikat supplier cuba promote dapur ini pada pengunjung. Semasa saya menggunakan dapur induksi pada rumah lama, ianya tidaklah semesra sekarang kerana masa zaman saya beli ia hanya boleh detect kuali/periuk yang diperbuat dari logam selapis saja yang membolehkan electromagnet menghatrakan getaran pada cecair di dalamnya. Kini semakin canggih, boleh menggunakan periuk/kuali logam, kaca, dan tanah liat. Saya sangat sarankan untuk membeli dapur induksi.

Ada lagi yang saya ingin kongsikan nampaknya dah mula panjang entri ni. Saya rasa saya undur diri dulu, saya akan sambung di entry yang lain. Untuk pertanyaan boleh email ke khairunnisahamzahara@gmail.com




di entry lain insyaallah saya akan berkongsi tentang  kemajuan

kabinet dapur
tilam 16"



kabinet bilik air
kedai recycle
dan lain-lain lagi

//KHAIRUNNISAHAMZAHARA//

3 comments:

Unknown said... [Reply to comment]

Sila share dan promote tilam 16" tu bagus2 ekk. Kak Long nak bodek abg long beli katil n tilam baru ni. Asyik sakit belakang saja tiap kali bangun tido. Dan kebaikan serta keburukan air cond terutamanya di bilik tidur. Nak bodek beli sekali ni. Hehhehe. Please please pleaseeeee

Khairunnisa Hamzah said... [Reply to comment]

Insyaallah kak long. Insyaallah hari ni nak buat entry n kongsi pasal tilam pula :)

Freda said... [Reply to comment]

Salam.. I mmg tengah cari steam mop. Tp x sure Ada byk jenis ke kt Malaysia ni. Yg I pernah tengok brand shimono. Tp mcm kurang puas hati je. KT mana nk tengok jenis2 steam mop ni ?

Post a Comment

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LIKE OFFIAL FB KHAIRUNNISA HAMZAHARA

LIKE PAGE REKABENTUK 3D

LIKE PAGE PENULIS BEBAS DAN USAHAWAN ONLINE

LIKE PAGE BELAJAR BLOG ONLINE

LIKE PAGE HOMESTAY PENULIS

LIKE PAGE BUTIK MUSLIMAH PENULIS

LIKE PAGE WAHM SAHM SOHO