NUFFNANG

Monday 19 October 2015

Rezeki Anak-Anak Dapat layanan VVIP 2 Hari 1 Malam di One World Hotel Petaling Jaya

Teks: khairunnisa hamzahara




"Anak-anak pembawa rezeki" 

Sebenarnya ia bukan sekadar kata-kata. Tapi ia adalah matematik rezeki yang dijanjikan olehNya. Namun masih ramai tidak nampak nikmat rezeki ini lalu menganggap anak-anak ini menyusahkan atau menyempitkan hidup mereka. Bila orang lain jaga anak kita, orang lain pula yang menerima rezeki tersebut.

Alkisah selepas shooting untuk rancangan yang akan datang tak lama lagi iaitu rancangan inspirasi di tv1 bersama fahrin ahmad, saya terkesima menerima salam pengurus produksi yang menghulurkan sejumlah wang rupanya di dalam envelope mungkin sebagai penghargaan kerana saya sudi hadir memberi perkongsian.



Sebelum itu, semasa sesi shooting, team produksi dan fahrin ahmad sendiri asyik menyakat dan melayan anak-anak saya yang kesemuanya turut hadir ke lokasi. Saya sebelumnya risau di mana mahu ditinggalkan anak2 kerana takut tidak dibenarkan bawa ke set. Namun akhirnya saya nekad untuk membawa anak bersama.

Rupanya hadir nya mereka ke lokasi membantu mereka yang lain lebih ceria. Ada kanak2. Ya kanak2 berikan keceriaan dan menjadikan suasana formal menjadi lebih santai dan seronok. Mereka berikan abang dan kakak keropok dan air. Daddy nya diberikan nasi lemak. Makan dahulu kenyang2 ketika mummy berbincang. Alhamdulillah. Rezeki.



Anak-anak saya didepan orang alhamdulillah boleh pula diam. Mereka duduk ditepi set sambil ternganga tengok mummy "Action!". Namun ketahanan mereka mula timbul kegelisahan bila masuk 1 jam pertama. Mana ada kanak2 boleh tahan duduk setempat lama2. Bila si abang mula duduk di stool dengan pelbagai gaya, en fahrin menyakat :

"abang....abang kena duk diam2 tau. 
Abang gerak2 tu, kamera uncle tu dengar bunyi sset..sett..berdeset.."

Lepas kena tegur, si abang duduk diam kembali. Syukur anak mummy bagi kerjasama. Si adik baby demam. Mula2 nangis kemudian tercirit birit lalu krew sediakan bilik beraircond dan tilam. Katanya bg baby rehat. Lama2 baby lena. alhamdulillah bertambah mudah.

Habis shooting, mereka tanya nak ke mana lepas ni?
Saya jawab "nak check in hotel, bagi upah sian tengok diaorang teman mummy. Behave pula tu"

Malam sebelum hadir ke lokasi pengembaran, saya duk fikirkan nak bawa anak2 tidur berdekatan dengan lokasi pengembaran iaitu di damansara. Saya search internet nampak one world di one utama. Namun harga nya sangat mahal bagi kami.

Apabila menerima sejumlah wang dari envelope team produksi, saya bersyukur kerana tidak perlu berkira lagi. Lalu saya terus booking Junior suite secara online. Khas untuk keluarga yang sentiasa menjadi tulang belakang saya.Bertambah tidak pikir panjang lagi aoabila melihat booking online dapat diskaun 50% lagi. Oh saya sangat gembira



Namun saya tak menyangka yang kami sekeluarga dapat juga menginap dibilik yang besar dan mahal harga asalnya untuk 1 malam namun kami tidak perlu bayar mahal kerana yang pertama kami dah dapat elaun dan yang kedua kami dapat offer booking online. jadi hanya sedikit sahaja duit kami perlu keluarkan.

Nak tahu apa yang membuat kami terkejut?

Sebaik sampai suami suruh saya turun dahulu untuk check in. Masa di kaunter:

"maaf puan, sebentar nanti staf dari peridot club akan bawa puan naik ke tingkat 19 untuk check in kerana puan mendapat kelayakan layanan istimewa di sini"
Saya : "hah!" (check in je pun)
Sekejap ya saya nak panggil family saya dahulu.
Saya keluar dan bagi tahu suami. Kami keluarkan beg dan staf hotel datang membantu. Katanya puan dan family boleh terus ke tingkat 19. Beg akan dihantar terus ke bilik.



Sampai di lif, staf berkain belah bawakan kami naik ke tingkat 19. Mewah tempatnya. Saya duduk di armchair untuk tunggu proses check in. Tak perlu berdiri beratur di kaunter bawah. Dalam hati...apakah ini. Suami pula asyik menyakat..uishhh berapa ribu nak kena bayar ni. Mcm tempat org kayo.



Selepas check in saya dimaklumkan yang kami dapat junior suite. Kelebihannya kami automatik menjadi ahli untuk peridot club di situ. Check in check out diatas udara bukan di ground floor.



Kami boleh datang ke peridot club ini bila2 masa dengan akses kad. Di situ ada kerusi urut, mesin urut kaki, movie, lounge area, meeting room dan complimentary breakfast, afternoon snacks dan evening cocktail. Saya masih samar2. Apakah maksudnya makan sepanjang hari dengan percuma sepanjang menginap di sini? Saya masih tak percaya.

Masa masuk ke bilik, anak-anak menjerit
"besarnya bilik ni mummy"
"hey ada chocolate banyak"
"mummy ada air tin banyak"




Anak2 terus ngap chocolate tersebut. Sedang mereka makan saya terfikir nak tanya operator. Bila di tanya katanya chocolate tersebut bayar jadi saya minta mereka stop makan lagi. Kata si abang "ala!"






Bilik terpasang lagu yang menenangkan. Sekali si abang yg boleh membaca menjerit "mummy, ada nama mummy dekat tv ni!"

Saya baca siap tulis "Dear Mrs Khairunnisa Hamzah" (first time saya rasa di welcome begini)



Kemudian beg kami sampai. Lepas berehat seketika. Suami ajak ke peridot club tadi sebab suami nak tinggalkan kami. Dia ada kursus di kawasan sekitar sehingga waktu petang. Suami tanya "betulkan dia kata ada complimentary afternoon snack?" saya kata ya.

Kami pergi dan lihat tak ada orang. Masa kami masuk pelayan tanya nak air apa. Kami sebut saja dibawanya air. Katanya cookies self servies. Sambil tu suami urut kaki. Katanya "betulkan mummy ni complimentary?" . Saya tanya lagi di kaunter club. Dia kata ya. Kerana menginap di bilik tersebut kami dapat kelayakan free enjoy di club ini.



Kemudian suami pergi kursus. Kami naik ke bilik semula. Masa berehat tengok tv si abang tertekan pilihan movie macam dalam skrin kapal terbang. Saya risau berbayar. Mereka pula dah nampak cerita minion dan peguin madagaskar. Saya call lagi operator. Tapi kali ini saya gembira bila operator kata "ya puan boleh tengok semua movie percuma kerana kelayakan untuk bilik tersebut"



Lega banyak mummy. Daddy tak ada anak2 behave tengok movie. Baby lelap" . Sebelum tu masing2 mandi bathup berejam. Dan masa tengok movie mereka tertidur.

Masuk pukul 5.30 mereka bangun tidur dah mula bising balik. Nak itu nak ini. Daddy tak ada mummy kalut. Stok makan lupa belum beli. Sekali teringat yang tadi staf club ada kata kami dapat complimentary evening cocktail.

Saya ajak anak2 bersiap dan naik tingkat 19 di periodt club lagi. Memang tak sangka ada satay, ayam madu, burger, mee celup, buah2an, kek, kuih dan air jus bagai sebagai evening cocktail dan semuanya percuma. Lalu saya message suami yang sedang menunggu masa habis kursus nya " tak payah belu nasi, dapat makan free mcm2 ni" (saya pun whatsappkan makanan2 yg terhidang)




Lalu suami balas "oh sedapnya, jap abang otw balik". Evening cocktail tersebut berakhir pukul 7.00pm. 6.50pm suami sempat sampai dan sempat menikmati semua yang terhidang. Alhamdulillah.

Balik saja ke bilik si abang kata
" eh mummy kenapa ada gelas, tong ice dan sepit atas meja ni"
"haah eh, oh dia nak suruh kita beli air tin dalam petu sejuk dia tu. Takpelah kita minum dengan air mineral je " kata mummy.

Malam tu kami tengok mcm2 movie.
Esok pagi nak breakfast saya teringat dekat peridot club ada breakfast juga. Tapi kita entitled breakfast di main restaurant hotel di ground floor. Jadi saya cadangkan suami kita breakfast di ground floor hotel dulu, lepas bebudak swimming kita minum2 pula dekat peridot club. Yelah dah dapat makan percuma sepanjang hari kan. Rezeki budak2.







Masa pergi mencari swimming pool. Seronoknya mereka sebab ada slide di pool kanak2. Rezeki mereka sebab kosong takde orang langsung. Mandi sakan adik beradik mummy daddy ngan baby pun mandi sama.

Seronok dan selesa sangat 2 hari 1 malam kami berehat dan recharge energy serta aura di sini dengan layanan vvip. Tagline di sini pun ala-ala macam "stay like a celebrity" (tak ingta pula tagline nya)

Masa checkout. Kami dibenarkan late checkout sampai pukul 1. Beg kami diambil dari bilik tapi kami perlu naik tingkat 19 untuk checkou. Sebab kami dapat layanan istimewa. Sebelum checkout kami duduk dulu di kerusi urut dan sofa kemudian boleh pesan nak air apa. Kerana ia masih percuma untuk kami. Siap pesan white coffee dan jus mangga.

Kemudian masa anak2 dan suami bersantai, saya ke kaunter dan duduk di armchairnya untuk checkout.
Kata staf : " okey semuanya okey puan"
Kata saya : oh anak2 ada ambil 3 chocolate di bar bilik"
Kata staf : "oh chocolate dan air tin dalam bilik puan semuanya complimentary. Percuma"
Saya : "WHAT?"

Hehe, sampai hari ni anak2 membebel. Tu la nape mummy tak bg kitaorang makan chocolate tu dan air tin. Kan kitaorang dah kata ni memang untuk kitaorang.

Huhu. Ni namanya silap kaunter bertanya. Saya tanya operator biasa sebenarnya bilik kami dibawah pemantauan peridot club. Di peridot club ahlinya memang dapat chocolate dan drinks di bilik percuma. Oh yang ini nampaknya bukan rezeki kami. Balik tu kami beli chocolate dan lantak banyak2. Puas hati. Tapi tak dapar menutup rasa galat tak habiskan chocolate free di bilik tempoh hari.

Hihihi
Kenangan Selepas shooting mummy
Khairunnisa Hamzah
~senibina kehidupan di rumah~
~rezeki Allah luar biasa~
www khairunnisahamzahara.com

1 comments:

Juls Julie80 said... [Reply to comment]

Assalam Sis..

Salam Ziarah..

alhamdulillah..bertuahnya sis...rezeki murah anak2 dan keluarga sis.. :)

Post a Comment

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LIKE OFFIAL FB KHAIRUNNISA HAMZAHARA

LIKE PAGE REKABENTUK 3D

LIKE PAGE PENULIS BEBAS DAN USAHAWAN ONLINE

LIKE PAGE BELAJAR BLOG ONLINE

LIKE PAGE HOMESTAY PENULIS

LIKE PAGE BUTIK MUSLIMAH PENULIS

LIKE PAGE WAHM SAHM SOHO