NUFFNANG

Monday 18 November 2013

POLISI INSURANS YANG DIGEMARI DAN BERBALOI UNTUK DIMILIKI

Teks : khairunnisa hamzahara

Gambar: Aisyah (kakak) kene extended chicken pox ketika berusia satu tahun 6 bulan tahun 2010


Di pagi yang cerah,
Mood sedang baik,
Mari kita fikirkan tentang masa depan
Anak dan orang tersayang
Mari kita Mula menabung di insurans hari ini
Simpan RM100 /RM 200 dan lupakan
Kelak bila kita perlukan kewangan ketika ditimpa musibah
Siapa yang akan bantu kita?
Kutipan derma? Pinjam wang dari keluarga?

Sedar tak sedar, kita sudah ada tabungan di Insurans
Tak sedar sebab tiap2 bulan buat potongan akaun
Berbanding bayar cash, memang terasa berat

KISAH AISYAH 3 TAHUN LALU
Masa si kakak umur 1 tahun setengah, kakak kena demam Chicken pox, dokter pakar kanak-kanak Di Hospital Az-Zahrah check
kata dokter ini bukan chicken pox biasa. 
Kakak kene extend chicken pox
kakak dimasukkan ke dalam ward, nurse boleh monitor
kalau kat rumah tak tahu nak buat macam mana
panas anak pun kejap kejap tinggi
Dalam ward selamat, tak berjangkitlah demam chicken pox
pada adik beradik lain. Alhamdulillah dapat masuk ward.
Masa pergi hospital kerajaan, kata dokter,
wad untuk orang yang kritikal, demam chicken pox ni biasa saja
boleh jaga dan rawat di rumah
Masa tu panik nya dan tak tahu nak buat apa bila anak menangis dan
seluruh badan tumbuh ketulan berair sehingga di setiap selakan rambutnya. Masa di kaunter orang kaunter tanya suami, Encik Walk In Atau ada Insurans? Alhamdulillah, syukur kerana kami buat insurans untuk kakak seawal umurnya 9 bulan, si adik pula semasa umur 3 bulan

Padan lah kami di tanya walk in atau guna insurans.
Bila walk in perlu bayar deposit rm1000
sebab hospital selalu kerugian bila pesakit terpaksa duduk lama di ward
kerana penyakitnya, tetapi waris tidak dapat membayar kos hospital
Jadi, hospital rugi, nak simpan pesakit lama di hospital, mereka kene tanggung kos, nak suruh balik ke rumah, pesakit tidak mampu bayar.
Jadi jika guna kredit kad, mereka akan siap2 potong bil nya, begitu juga jika walk in, deposit dikenakan tinggi sekali. Jika guna insurans
mereka barulah mereka mudahkan urusan kita, lagi2 jika guna prudential sebab ia merupakan syarikat insurans yang kukuh dan stabil.
Jadi masa nak ambil insurans pun kita perlu tahu mana syarikat yang stabil dan mana yang baru bertatih sama macam bila kita nak buat pelaburan, kita akan pilih bursa saham yang mana yang kukuh.

KISAH ASYRAF 1 TAHUN LALU

Si adik pun sama. Keluar masuk hospital setahun yang lalu
Sebab selalu batuk dan selsema 
Masa tu mommy kerja, adik dan kakak di hantar ke nursery
Adik kene bronchitis
Dokter kata, jika tak baik sehingga melepasi umur 2 tahun, 
adik boleh hidap asma kekal
Alhamdulillah, adik dapat dipulihkan sebelum umur 2 tahun
Sepanjang umur adik 1 tahun
Adik dah guna medical card sehingga RM13 000
Mana lah mommy daddy ada duit banyak tu masa tu
Syukur Allah dah detikkan hati untuk mencarum di insurans
Masa buat insurans untuk adik
Bayar bulan-bulan RM200. Jika setahun pun RM200x12 baru RM2400 kalau kami menyimpan di bank, jumlahnya rm2400
Tapi bila kami menyimpan di insurans, kami dimudahkan dengan urusan bil adik yang mencecah jumlah RM13 000. Tanpa kami bayar satu sen pun. Jumlah kad perubatan yang adik boleh gunakan adalah RM 1 juta sehingga umurnya 70 tahun. 

KENAPA PELAN PRUDENTIAL BSN TAKAFUL SANGAT DIGEMARI DAN BERBALOI

Kerana pelan ini paling jimat, berbaloi dan bernilai. Dengan sekali daftar, dapatlah adik dan kakak Perlindungan pampasan jika berlaku musibah + perlindungan kewangan perubatan (medical card) + perlindungan simpanan ( tabungan). Andai kata mommy daddy dah tak ada, adik dan kakak tak perlu bayar insurans ini, sebab insurans bagi "WAVE" maknnaya insurans akan tanggung kakak dan adik sehingga umur 25 tahun. Masa tu kakak dan adik dah ada kerja sendiri, boleh sambung bayar polisi sendiri semula. Dalam masa yang sama, kakak dan adik akan dapat pampasan di atas kehilangan mommy daddy sebab mommy daddy pun ada insurans di mana waris yang akan menerima pampasan mommy daddy jika dah tak ada nanti. 

Mommy daddy ni lepas kan kerja semata-mata untuk anak dan anak orang lain. Daddy lagi lah, sebab dulu dah rasa macam mana nak bayar bil hospital masa tak ada kad insurans, tambah-tambah masa nak bayar tengok ada pakcik sebelah bawa duit dengan nota rm50 segenggam di tangan, katanya kosnya rm6000, jadi pakcik tu kira duit satu persatu nak bayar bil hospital. Cukup dengan sekali pengajaran, kami terus ambil insurans, bagi kad perubatan saja di kaunter. Urusan antara hospital dan syarikat insurans mereka yang jalankan melalui ID yang tertera di kad tersebut. Sejak kakak masuk hospital, daddy apply insurans, dan kini daddy lah pegawai insurans dah masuk 4 tahun lamanya. Daddy masih sama, tak putus-putus berkongsi dan mengajak orang ramai menabung di insurans. Gunakan kemudahan yang ada. Bangsa cina 90% ada insurans. Macam mereka ada kad Jaya Jusco. Mereka akan jadi ahli apa saja untuk dapatkan benefit. Orang Melayu, nak buat membership kepada sesuatu sangat berkira, tapi sedar tak sedar lagi rugi bila tak ada membership sebab kita kene bayar lebih.

Syukur dapat taip juga pasal insurans hari ini. Bagi yang nak mencarum buat membership dengan insurans ni, boleh lah PM Mommy Daddy Nisa Nua ni. Insyaallah kami akan draft kan pelan yang terbaik untuk setiap ahli keluarga yang belum ada polisi insurans. Yang baik dari Allah, yang lemah dari kami. Jazakallah

KHAIRUNNISA HAMZAHARA (Nisa Nua)
{Senibina Kehidupan Di Rumah}
Email: khairunnisahamzahara@gmail.com
Whatapps: 0197720507

Untuk yang buat polisi bulan ini, Daddy Nua kata ada FREE gift. 
Untuk mula daftar message dahulu di email atau message whatapps,
jika dekat boleh kita berjumpa untuk urusan pendaftaran.
Jika jauh, boleh buat urusan secara online dan pos :)

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LIKE OFFIAL FB KHAIRUNNISA HAMZAHARA

LIKE PAGE REKABENTUK 3D

LIKE PAGE PENULIS BEBAS DAN USAHAWAN ONLINE

LIKE PAGE BELAJAR BLOG ONLINE

LIKE PAGE HOMESTAY PENULIS

LIKE PAGE BUTIK MUSLIMAH PENULIS

LIKE PAGE WAHM SAHM SOHO