NUFFNANG

Tuesday 22 October 2013

Mencari Cahaya Pelita Untuk Menyuluh Kehidupan

Teks: khairunnisa hamzahara





Subhanallah, sedang merenung seketika, mencari cahaya baru di pagi sore, tertanya-tanya apakah cahaya baru hari ini. Jiwa seakan kosong. Lantas mengambil Al-Quran, dan membaca sambungan surah yang belum habis di baca. Annur-ayat 35. Dan terus membacanya, lantas bergetar jiwa, seakan Allah menjawab persoalan di jiwa. Memang sungguh Allah tidak berkata-kata dengan kita secara direct, tetapi bila buka Al-Quran terus membaca ayat sambungan seterusnya , terus sampai ke ayat di bawah ini. Sungguh Allah sedang berkata-kata. MasyaAllah:

"Allah is the Light of the heavens and the earth. The example of His light is like a niche within which is a lamp, the lamp is within glass, the glass as if it were a pearly [white] star lit from [the oil of] a blessed olive tree, neither of the east nor of the west, whose oil would almost glow even if untouched by fire. Light upon light. Allah guides to His light whom He wills. And Allah presents examples for the people, and Allah is Knowing of all things"

"Allah adalah cahaya di langit dan di bumi. Perumpamaan cahaya seperti di dalam pelita. Pelita itu di dalam kaca. Kaca itu seakan-akan bintang berkilauan, ia dinyalakan dari pohon yang penuh keberkatan, pohon zaitun itu tidak disebelah timur dan tidak pula disebelah barat. Hampir-hampir minyak dia menerangi walaupun tidak menyentuh apinya. Cahaya di atas cahaya. Allah memberi petunjukNYa kepada cahayaNya yang dikehendakiNya. Dan membuat Allah memperumpamakan bagi manusia. Dan Allah dengan segala sesuatu yang Maha Mengetahui"
Surah An-Nur ayat 35

Allahuakhbar! Allahurabbi! Lailahaillallah....
Sungguh Allah Maha Mengetahui Segala isi hati setiap makhluk ciptaanNYA


Catatan Pagi
7.30am
23.10.2013

KHAIRUNNISA HAMZAHARA
Senibina Kehidupan Di Rumah
Hiasi Kediaman, Hiasi Peribadi

http://khairunnisahamzahara.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LIKE OFFIAL FB KHAIRUNNISA HAMZAHARA

LIKE PAGE REKABENTUK 3D

LIKE PAGE PENULIS BEBAS DAN USAHAWAN ONLINE

LIKE PAGE BELAJAR BLOG ONLINE

LIKE PAGE HOMESTAY PENULIS

LIKE PAGE BUTIK MUSLIMAH PENULIS

LIKE PAGE WAHM SAHM SOHO