NUFFNANG

Sunday 23 June 2013

Maklumat Asas Tentang Perlindungan Insurans

Teks: Khairunnisa Hamzahara





Assalammualaikum semua

Saya berharap semua berada dalam keadaan yang sihat. Saya mendapat perkhabaran di mana ada sahabat yang kurang daya imunisasi menghidapi sakit yang berpunca dari belengu kemarau dan jerebu yang melanda negara kita hanpir seminggu sudah. Sejak ni juga ramai yang messenge dan call saya dan suami yang selaku ajen insurans prudential sepenuh masa bertanyakan tentang cara untuk mendapatkan perlindungan insurans. Di sini saya nak share sikit di antara perbualan kami yang saya rasa sesuai untuk dikongsikan dengan semua pembaca yang masih belum tahu tentang faedah insurans dan teragak agak lagi. Bagi yang dah ada perancangan, ambil lah segera sebelum harga premium bayaran bualanan meningkat. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • Conversation started today

  • Nomie DaHlan Amina

    Assalam kak..maaf ganggu..nak tya pasal insurance..hihi
    Akak agen ye?
    Tp ntuk suma or pkja kerajaan je?
    Hrap akak dapat bg sdkit info..sy n suami bkeja swasta..Tima kasih..
  • Today
  • Nisa Nua

    Waalaikumusalam. Terima kasih sbb menghubungi. Suami saya ajen prudential sepenuh masa sejak tahun 2010 hingga kini. Insurans sangat perlu untuk semua orang tidak kira kerja kerajaan atau swasta. Perlindungan kewangan diri semasa susah bg setiap individu. Semasa sakit dapat bantuan kewangan dari kad perubatan dan bonus harian tinggal di hospital. Masa menerima musibah dan meninggal menerima pampasan. Masa sihat menerima bonus. Sepanjang hidup mendapat tabungan. Semuanya ada dlm satu plan. Yuran bulanan namun mendapat banyak kebaikkan dan persediaan kewangan. Misalnya rm200 yg ditabungkan di bank hanya rm200 saja jumlahnya. Sebaliknya dgn jumlah yg sama iaitu rm200 apabila dicarumkan ke insurans kita mendapat faedah tabungan, persediaan kewangan kecemasan, pampasan dan banyak lagi faedah2 lain.
  • Nisa Nua

    Jika rujuk akpk, kita dinasihatkan untuk menyiapkan diri dengan menggunakan 100% pendapatan kepada 70% perbelanjaan, 20% simpanan dan 10% insurans (kewangan kecemasan)
  • Nisa Nua

    Kaum cina di negara kita pantas mendapatkan perlindungan ni. Setiap mereka 100% ada perlindungan insurans, tak kurang juga kaum kita. Alhamdulillah sudah hampir 50% ada perlindungan insurans. Sejak ada insurans ayah saya sendiri boleh dapatkan pembedahan segera di hospital swasta kerana bengkak buah pinggang kerana hospital kerajaan perlu ambil giliran berbulan2 lamanya. Tidak pernah terpikir ke hospital swasta sebelum ini. Anak2 dijjngkiti rota virus dan kaki tgn dan mulut mendapat rawatan dari doktr pakar kanak2. Semuanya dgn daftar dan tunjukan saja kad perubatan. Jumlah berbelas ribu namun kami dapatkan rawatan tanpa bayaran pada masa itu sbb kita telah pun mendapat perlindungan insurans dgn bayaran bulanan
  • Nisa Nua

    Swasta ada perlindungan perubatan dari majikan. Pengallman semasa husband kerja di perodua. Setahun perodua bg rm6000 untuk satu keluarga. Masa anak kami masuk hospital seminggu yurannya rm6000 dan habis digunakan. So sepanjang tahun tu dah tak dapat lagi khidmat perlindungan perubatan dr perodua.
  • Nisa Nua

    Kita perlu faham company mahu pun kerajaan, mereka akan sediakan perlindungan kelompok atau minima kerana agar mereka tidak rugi. Jadi kita mendapat perlindungan minima saja. Pernah saya lihat seorang pekerja swasta dtg hospital swasta nak dapatkan rawatan rupa2nya penyakitnya itu tidak termasuk dlm senarai yg dicover oleh company nya. Kebanyakkan nya hanya cover bila berlaku kemalangan. Insyaallah dln insuran prudential semua penyakit dilindungi
  • Nisa Nua

    Tapi sebelum tu nomie tinggal di area mana dan ada hidap apa2 penyakit tak?
  • Nisa Nua

    Lepas tu tarikh lahir bila untuk tahu usia dan bakal birthday bila. Lagi untung buat awal. Lewat setahun tinggi lagi yurannya. Ia berdasarkan tahap kesihatan, usia, jenis keselamatan pekerjaan, dan mcm2 lagi.
    Tidak semua org akan lepas semasa proses pendaftaran
    Ia ditapis oleh dokter di prudential. Mereka akan rujuk kepada semua hospital sama ada kita ada rekod penyakit atau tidak
    Jika telah hidap apa2 penyakit perlu diclare
    Dan prudential akan nilaikan sama ada akan terima kita sebagai ahlinya atau tidak.
    Nomi nak tahu berkenaan apa nanti bole msg saya. Tang mana yg blur atau musykil ya
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

    ok di sini saya nak mudahkan proses pendaftaran insurans kalian. kalian perlu lengkapkan maklumat berikut terlebih dahulu. Ia bertujuan untuk menentukan budget kalian, tahap bahaya pekerjaan kalian, tahap kesihatan kalian, tahap tanggungan kewangan kalian dan usia kalian. Ini semua berkait rapat dengan permohonan insurans kalian. Tidak semua orang akan mendapat kelulusan segera. Ada yang perlu mendapatkan medical checkup terlebih dahulu jika di bahagian perubatan insurans mendapati kalian sudah ada rekod kesihatan di mana-mana hospital. Antara maklumat yang kalian perlu sertakan kepada saya adalah :

    Nama:

    Umur:
    Jenis Pekerjaan:
    BMI:
    Sihat / Berpenyakit:

    sertakan maklumat ini dahulu dan emailkan kepada saya di
    khairunnisahamzahara@gmail.com

    maklumat lanjut dan proses seterusnya saya akan terangkan kemudian

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------



    Disini ada gambar-gambar kenangan ketika anak sulong kami di masukan ke hospital pada tahun 2009 yang lantas membuka mata kami untuk ambil insurans untuk anak. Dan atas kesedaran yang tinggi, suami terus berhenti kerja dan seterusnya bertukar bidang dengan menceburkan diri di bidang insurans bagi bantu sahabat handai dan sanak-saudara mudah mendapatkan perlindungan insuran. 

    https://www.facebook.com/nisanua/media_set?set=a.10150475136345089.640692.732540088&type=3


1 comments:

Unknown said... [Reply to comment]

saya ada beberapa soalan:
kalau kita stat dgn insurans ni,berapa lama masa nk actiavte?
how if kita masuk hospital overseas?can we claim from prudential?

Post a Comment

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LIKE OFFIAL FB KHAIRUNNISA HAMZAHARA

LIKE PAGE REKABENTUK 3D

LIKE PAGE PENULIS BEBAS DAN USAHAWAN ONLINE

LIKE PAGE BELAJAR BLOG ONLINE

LIKE PAGE HOMESTAY PENULIS

LIKE PAGE BUTIK MUSLIMAH PENULIS

LIKE PAGE WAHM SAHM SOHO