NUFFNANG

Thursday 15 January 2015

Tips Dan Panduan Merekabentuk Rumah Selamat Dan Mesra Kanak-Kanak

Teks: Khairunnisa hamzahara



Pada hari selasa yang lalu, saya mendapat email dari seorang wartawan Harian Metro untuk berkongsi tips dan panduan tentang rumah yang selamat diduduki oleh kanak-kanak. Oleh itu, saya turut kongsikan di sini bagi pengetahuan umum terutamanya pembaca blog yang turut sedang mencari info tentang ciri-ciri rumah yang selamat diduduki oleh anak-anak.

Berikut adalah soalan Temuramah dari wartawan Harian Metro dan jawapan ringkas dari saya. Sekiranya ada pertanyaan lanjut, boleh email saya selepas membacanya ya. 

1) Apa ciri-ciri keselamatan yang perlu ada pada kediaman untuk memastikan ia selamat didiami kanak-kanak.

Sudah menjadi lumrah kanak-kanak adalah bersifat aktif dan ingin mencuba. Mereka juga sentiasa berfikiran positif dan yakin boleh melakukan. Oleh itu, perlu berhati-hati dan mengelakan sebaik mungkin risiko bahaya yang boleh berlaku pada kanak-kanak di rumah. Antara ciri-ciri keselamatan yang perlu dititikberatkan demi keselamatan dan kesejahteraan kanak-kanak di rumah adalah :

1- Sentiasa Tenang apabila selamat dan berbunyi apabila berisiko
2- Tiada Peralatan Melimpah (Peralatan tersimpan cermat)
3- Keselamatan terjamin sehingga luar sempadan rumah
4- Segala Lubang Aliran ditutupi
5- Perabot dan kelengkapan rumah mesra dengan kanak-kanak
6- Dilengkapi dengan Pagar Keselamatan
7- Tali Langsir dan Tirai tidak mudah dicapai
8- Tingkap Dan Pintu tidak mudah dibuka luas atau dipanjat
9- Mengelakan Risiko Keracunan
10-Mengelakan Risiko Kelemasan
11- Mengelakan Risiko Kebakaran
12- Dilengkapi Persediaan Untuk Kecemasan
13- Mengurangkan penggunaan kaca dalam bahan binaan
14- Mengelakan rekabentuk binaan atau elemen yang mudah dipanjat
15- Suis dan barangan elektrik berada di kedudukan yang tinggi dan sukar dicapai oleh kanak-kanak

Ciri-ciri keselamatan ini boleh disediakan semasa di awal kehamilan di mana memastikan tahap keselamatan anak di rumah ketika bayi, ketika boleh merangkak, ketika bertatih, ketika boleh berjalan, ketika boleh berlari, ketika boleh memanjat dan ketika sudah boleh berfikir dan mempunyai idea-idea luar biasa.







2) Bagaimana cara memilih perabot yang bersesuaian? Adakah ia mempengaruhi ciri keselamatan kediaman?

Sekiranya anak-anak masih kecil, ibu bapa boleh memilih perabot yang mesra dengan kanak-kanak di rumah. Misalnya sekiranya memilih meja , pilihlah yang tidak mempunyai bucu yang tajam. Meja yang mempunyai bucu yang bulat dapat mengurangkan kemalangan yang serius apabila anak kecil terlanggar bucu meja tersebut berbanding meja yang mempunyai bucu yang tajam.



Jika mempunyai anak-anak yang aktif, dalam pemilihan perabot, elakan memilih perabot yang tinggi dan keras. Sebaliknya memilih perabot yang rendah dan lembut. Misalnya sofa, pilih sofa yang rendah dan dibuat dari material yang lembut seperti bantal. Ia akan melantun dan membentuk mengikut jisim yang jatuh ke atasnya berbanding sofa yang mempunyai material kayu atau besi.


Untuk keselamatan, lebih baik mempunyai perabot bina dalam (built in kabinet) berbanding perabot boleh alih. Ini kerana apabila mempunyai perabot siap bina dan tidak boleh bergerak, ia mengurangkan risiko untuk kanak-kanak menggunakannya untuk bermain dan memanjat. Misalnya almari rak buku bertingkat gemar dipanjat oleh kanak-kanak. Bagi almari rak buku yang boleh alih, ia mempunyai risiko untuk terbalik dan menghempap kanak-kanak. Ia juga boleh ditarik oleh kanak-kanak untuk dijadikan tangga bagi mereka mudah memanjat balkoni atau tingkap. Selain itu, mempunyai perabot kabinet bina dalam mengurangkan risiko anak-anak terjumpa barang-barang pertukangan atau alatan yang membahayakan. Jadi adalah baik untuk mempunyai perabot bina dalam bagi menyimpan alatan pertukangan dan alatan lain yang bahaya digunakan oleh kanak-kanak. Awas! Usah biarkan ianya mudah dicapai oleh kanak-kanak. Kerana sudah lumrah anak-anak suka mencuba untuk bermain.



3) Apa bentuk rekaan kediaman yang selamat untuk kanak-kanak.

Tips terbaik semasa merekabentuk kediaman adalah, perekabentuk atau ibu bapa menurunkan badan dan pandangan ke bawah. Jika perlu, cuba merangkak. Ini bagi membayangkan apakah kemungkinan yang boleh terjadi kepada anak-anak dengan ketinggian merangkak dan berdiri mereka. Apakah yang akan menarik minat mereka untuk mencapai atau mencuba dengan ketinggian mereka itu. Dengan cara ini kita boleh mengenal pasti rekaan yang sesuai untuk kediaman agar mesra dengan kanak-kanak seperti:

1- Tiada sebarang suis di ketinggian boleh capai kanak-kanak samaada merangkak atau berdiri
2- Tiada sebarang elemen boleh dipanjat di ketinggian merangkak dan berdiri kanak-kanak
3- Tiada sebarang lubang yang boleh dilepasi oleh anak-anak dari saiz bayi hingga saiz kanak-kanak
4- Tangga tidak boleh dinaiki atau dituruni oleh kanak-kanak sendiri (Misalnya mempunyai pintu atau pagar)
5- Dipasang sistem penggera atau bunyi yang aktif di laluan atau ruang yang berisiko (misalnya kolam renang) apabila mengesan pergerakan masuk ke ruang tersebut. Ini dapat memberitahu orang dewasa di mana anak tiba-tiba hilang dari pandangan dan ketempat yang membahayakan.
6- Tidak mempunyai sebarang bucu yang tajam baik di dinding, tangga, mahupun perabot.
7-Tidak menggunakan elemen cermin dan kaca dengan banyak kerana ia membahayakan kanak-kanak ketika berlari atau terjatuh.
8- Pintu dan tingkap mempunyai renggangan bagi mengelakan kanak-kanak tersepit jari ketika bermain pintu dan tingkap. Sebaiknya sukarkan bukaan dan tutupan pintu bagi mengelakan kanak-kanak bermain atau keluar masuk sendirian.

Namun begitu perlu dikaji dengan sebaiknya kerana sudah ada kes di mana apabila berlakunya kebakaran, di mana kanak-kanak tinggal sendirian di rumah, tiada satu cara pun untuk kanak-kanak tersebut melepaskan diri kerana pintu dikunci dan tingkap penuh dengan jeriji. Akhirnya ia menyebabkan kematian yang menyedihkan kerana terbakar di dalam rumah yang "sangat selamat".

 4) Untuk kediaman jenis bertingkat (flat, apartmen dan kondo), apa langkah keselamatan yang perlu diutamakan?

Bercakap mengenai kediaman bertingkat, ada beberapa perkara yang perlu dititikberatkan. Antaranya adalah :

Pembinaan Slab Unjuran Dan Kotak Tanaman Di Sebalik Balkoni :
Di setiap bukaan tingkap, perlu ada unjuran atau balkoni. Di sebalik balkoni pula boleh diwujudkan kotak tanaman konkrit. Ini bagi mengelakan kecelakaan seperti kanak-kanak terjatuh terus ke tingkat bawah tanpa sekatan. Sekiranya terdapat slab unjuran di bawah tingkap dan kotak tanaman di sebalik luar balkoni, kemungkinan untuk kanak-kanak jatuh terus ke bawah dapat dielakan. Ia mungkin boleh terselamat kerana terjatuh atau tersangkut di unjuran dan kotak tanaman tersebut.


 


Rekabentuk Pagar Keselamatan:
Sekiranya merekabentuk pagar atau grill di mana-mana bahagian di rumah jenis bertingkat, elakan menggunakan rekabentuk melintang. Ini kerana rekabentuk melintang memudahkan kanak-kanak memanjat seperti tangga. Cara terbaik adalah membina jeriji grill tersebut secara menegak dan rapat. Ia mengelakan kanak-kanak dari memanjat. Namun perlu dipastikan jarak antara jeriji tidak terlalu besar sehingga boleh melepasi saiz kanak-kanak yang merangkak. Justeru itu dinasihatkan agar 500mm yang pertama dibina dengan slab konkrit terlebih dahulu, berikutnya di bina dengan jeriji mengeak.



Tempat membuang sampah:
Ada rumah bertingkat yang dibina lubang sampah dari setiap tingkat secara menegak dari atas hingga ke bawah terus ke rumah sampah di tingkat bawah. Oleh itu perlu berhati-hati dalam pembinaan lubang sampah ini. Sistem yang digunapakai hendaklah menyukarkan kanak-kanak dari boleh masuk ke dalam lubang ini dan menyebabkan jatuh ke bawah secara terus.





5) Adakah pemasangan penggera keselamatan atau CCTV perlu untuk mereka yang mempunyai anak kecil?

Ya, jika mempunyai budget, ibu bapa boleh memasang penggera keselamatan dan CCTV di setiap ruang bagi menjejak keselamatan anak-anak sekiranya tidak dapat bersama mereka di ruang tersebut pada ketika itu. Ia juga membantu mengenalpasti kedudukan anak terutamanya anak-anak yang aktif dan suka mencuba perkara baru secara sembunyi dan perlahan-lahan. Selain itu, sistem ini dapat membantu memberitahu akan kedatangan orang asing ke rumah tanpa diundang.


KHAIRUNNISA HAMZAHARA
Ijazah Sarjana Muda Senibina UTM, Skudai
Perekabentuk Kediaman
Arkitek Graduan Berdaftar Dengan Lembaga Arkitek Malaysia
Penulis Blog Panduan Untuk Kediaman Idaman
(http://khairunnisahamzahara.blogspot.com)
khairunnisahamzahara@gmail.com
whatsapp 0197720507


----------------------------------------------------------------------------------------------------------



Dapatkah khidmat rekabentuk 3d kediaman di sini:  http://rekabentuk3donline.blogspot.com/



Dapatkan ebook rahsia, tips dan panduan di sini:

Ebook Rahsia Teknik Branding Untuk Diri dan Perniagaan : http://rahsiabranding.blogspot.com/


Dapatkan Ebook Panduan Kediaman Pertamaku di sini:




0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LIKE OFFIAL FB KHAIRUNNISA HAMZAHARA

LIKE PAGE REKABENTUK 3D

LIKE PAGE PENULIS BEBAS DAN USAHAWAN ONLINE

LIKE PAGE BELAJAR BLOG ONLINE

LIKE PAGE HOMESTAY PENULIS

LIKE PAGE BUTIK MUSLIMAH PENULIS

LIKE PAGE WAHM SAHM SOHO