Friday, 27 December 2013

Rumah Jenis Banglo (Sebuah)

Teks : khairunnisa hamzahara



Rumah banglo atau rumah jenis sebuah merupakan rumah yang paling selesa untuk didiami. Ini kerana ia tidak ada perkongsian dinding atau lantai dengan unit kediaman yang lain seperti rumah teres atau rumah jenis bertingkat. Namun tidak semua orang mampu memiliki kediaman jenis banglo (sebuah) ini. Jika kita lihat di kawasan luar bandar atau di pinggiran bandar, masih banyak rumah banglo yang dimiliki oleh kebanyakkan orang yang rata-rata nya merupakan rumah pusaka atau rumah peninggalan keluarga . 

Namun di dalam bandar ia hanya mampu dimiliki oleh mereka yang berada kerana kos kehidupan dan kos tanah yang tinggi. Misal di Bandar Baru Bangi saja, sekaki tanah saja sudah mencecah hingga rm50-rm60 sekaki. Di Kuala Lumpur saya sendiri pernah berurusan dengan tanah yang berharga rm ribuan untuk sekaki. MasyaAllah. Namun yang paling saya tidak dapat lupakan adalah pengalaman ketika berkunjung ke Beijing, China. Di sana, satu kaki persegi keluasan rumah berharga rm puluhan ribu ringgit. Oleh itu, masing-masing hanya mampu membeli sekotak ruang untuk dijadikan tempat berlindung.

KEISTIMEWAAN RUMAH BANGLO

TAMAN
Yang seronoknya apabila memiliki rumah banglo (jenis sebuah), kita mempunyai tanah lebihan sendiri untuk dibuat taman dan bercucuk tanam. Bolehlah ditanam pokok-pokok redup yang menghijau bagi memberikan suasana redup di kawasan laman rumah.

PARKING
Tempat letak kenderaan juga tidak mengganggu kejiranan jika ia dapat dimuatkan di dalam kawasan tanah rumah banglo itu sendiri.

PENCAHAYAAN DAN PENGUDARAAN SECUKUPNYA
Kediaman jenis banglo (sebuah) ini adalah jenis kediaman yang paling sempurna dalam penerimaan cahaya dan pengudaraan yang secukupnya untuk penghuni di dalam rumah. Ini kerana ia tidak mempunyai dinding untuk dikongsikan dengan unit kediaman yang lain. Jadi setiap bilik dan ruang boleh mendapat cahaya dan pengudaraan melalui bukaan tingkap dan pintu.

PERSENDIRIAN
Dengan menjalani kehidupan di kediaman jenis banglo, penghuninya akan merasakan lebih selesa dengan persekitaran yang persendirian di mana tidak ada perkongsian laman atau lantai dan bumbung rumah. Tidak seperti rumah yang berkongsi dinding dan lantai di mana suara serta bunyi dari unit rumah yang lain boleh didengari dengan jelas dan kadangkala boleh mengganggu tidur malam dan keamanan.

PERMASALAHAN YANG SELALU DIHADAPI OLEH PENGHUNI RUMAH BANGLO

KEJIRANAN YANG KURANG MESRA
Apabila menjalani kehidupan persendirian, ia menjadikan kebanyakkan penghuni rumah banglo kurang beramah mesra dengan jiran sekeliling. Apatah lagi yang membina tembok tinggi di sekeliling rumah. Ini akan menimbulkan masalah sosial di kalangan jiran di mana jiran tidak kenal mengenal antara satu sama lain.

RISIKO KESELAMATAN
Apabila tidak saling berinteraksi dengan jiran, berkemungkinan sukar untuk mendapat pertolongan apabila diperlukan. Sebab itu kita sering perdengarkan kisah rumah banglo yang dirompak dan penghuninya kesemuanya mati diteteak dan sebagainya namun tidak didengari oleh jiran-jiran yang masing-masing jarak unitnya agak jauh. Jiran hanya menyedari apabila terdapat bau busuk yang mengganggu kejiranan atau apabila ada sanak saudara yang datang berkunjung dan apabila sampai dapat menghidu bau busuk. 

Bukanlah saya ingin menakutkan mereka yang berumah sebuah, malah saya juga insyaallah akan memiliki juga rumah sebuah satu hari nanti. Jadi apakah yang boleh kita lakukan untuk berasa aman di dalam unit kediaman banglo kita sendiri?

1. rapatlah dengan jiran sekeliling
2. pasang sistem penggera keselamatan yang disambungkan dengan balai polis berhampiran
3. dan semestinya banyakkan berdoa kepada Allah akan keselamatan rumah dan seisi rumah

PEMBINAAN RUMAH BANGLO

Ada rumah yang dibeli siap (dibina oleh pemaju perumahan) dan ada rumah yang perlu dibina sendiri. Untuk rumah banglo yang dibina sendiri, pemilik perlu berurusan dengan beberapa orang untuk urusan pembinaan kediaman mereka ini. Antaranya:

Arkitek
Agensi Kewangan
Kontraktor
Dan sebagainya.

Jika tidak melantik arkitek, ianya akan menjadi lebih parah kerana pemilik perlu melantik sendiri pelukis pelan, konsultan elektrik, konsultan tanah, konsultan mekanikal, konsultant surveyor , melantik kontraktor, dan sebagainya dengan sendirinya. Kelebihan apabila melantik arkitek, ianya diuruskan dari A-Z sehingga rumah siap sempurna dan boleh diduduki tanpa perlu pemilik berurusan sana sini. Tambahan lagi ianya lebih terjamin dan selamat di sisi undang-undang. Bagi pembinaan rumah sendiri yang tidak mengikut undang-undang dan melantik mereka yang tidak bertauliah boleh menyebabkan pemilik perlu menanggung kerugian sendiri apabila berlaku masalah seperti kontrakor lari, rumah runtuh dan sebagainya. Oleh itu pemilik yang mana tela membina sendiri rumah tanpa mengikut undang-undang dinasihatkan agar membuat urusan dengan majlis dan bayar denda, kemudian majlis akan datang memeriksa keselamatan rumah. Ini kerana keselamata penghuni rumah lebih utama. Hati-hati dalam berurusan. Jangan kerana inginkan harga yang murah, rumah yang ahli keluarga berteduh tidak selamat rupanya kerana di bina oleh mereka yang tidak bertauliah dan di bina dengan tidak jujur (jimatkan konttraktor-jimat guna bahan-binaan rumah jadi tidak berkualiti)

Nampaknya sampai di sini dahulu artikel yang dikongsikan hari ini. Sebelum itu jemput lihat binaan tempahan rumah banglo setingkat yang sedang dalam proses pembinaan 3D nya. Pemilik kediaman ini ingin membina sebuah rumah banglo 1 tingkat yang berada berdekatan laut dan dinaikkan di kawasan tambak sawah padi.Insyaallah saya akan cuba siapkan rekabentuk 3D nya pada minggu ini untuk mudahkan pemilik menjalankan proses selanjutnya untuk mula mendirikan rumah bnaglo ini yang mungkin dijadikan homestay atau tempat tinggal keluarga nya sendiri.






untuk tempahan rekabentuk kediaman / hiasan dalaman/ landskap/ ruang dan sebagainya, boleh hubungi saya di khairunnisahamzahara@gmail.com atau message di whatapps 0197720507

Khairunnisa Hamzahara
Senibina Kehidupan Di Rumah




1 comments:

radja said... [Reply to comment]

As Salam... berapa anggaran kos keseluruhan untuk rumah ini?

Post a Comment

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LIKE OFFIAL FB KHAIRUNNISA HAMZAHARA

LIKE PAGE REKABENTUK 3D

LIKE PAGE PENULIS BEBAS DAN USAHAWAN ONLINE

LIKE PAGE BELAJAR BLOG ONLINE

LIKE PAGE HOMESTAY PENULIS

LIKE PAGE BUTIK MUSLIMAH PENULIS

LIKE PAGE WAHM SAHM SOHO